Val av hemvård

För dig som beviljas hjälp för insatserna städ, tvätt och inköp har Trelleborgs kommun kundval. Detta betyder att du som beviljats dessa insatser själv får välja om du vill att kommunen eller någon entreprenad ska utföra hjälpen. För insatserna inköp och tvätt är dock inte kommunen ett av de valbara alternativen.

Trelleborgs kommun har beslutat om ett valfrihetssystem avseende kundval av servicetjänster (städ, tvätt och inköp) inom hemvården vilket stöds av Lagen om valfrihet (LOV). Kunderna har möjlighet att välja bland godkända utförare av servicetjänster.

Så här fungerar det

  • Du väljer vem som ska utföra insatserna städ, tvätt och inköp.
  • För städ kan du välja kommunens hemvård eller privat utförare. För tvätt och inköp kan du enbart välja bland de privata utförarna.
  • Godkända utförare publiceras på den här sidan liksom blanketten som du fyller i för att välja utförare. Blanketten finns också hos Kontaktcenter.
  • Tänk på att om du har beviljats flera serviceinsatser behöver du göra ett val per insats. Du kan välja olika utförare för varje insats.
  • Efter att du har skickat in ditt val till socialförvaltningen kommer utföraren att kontakta dig så att ni tillsammans kan komma överens om när insatserna ska starta.
  • Om du inte är nöjd har du alltid möjlighet att göra ett nytt val och få ny utförare. Då fyller du i en ny blankett.
  • Om du har svårt att välja kan du ta hjälp av god man eller annan laglig företrädare. Kommunens biståndshandläggare får inte göra valet åt dig. Om du inte gör något val kommer städinsatserna att utföras av kommunens hemvård.

Presentation av godkända utförare

Presentation av godkända utförare

  • Vi erbjuder följande insatser: städ och tvätt.

    Vi erbjuder även tilläggstjänster som till exempel fönsterputsning, trädgårdsarbete, storstädning och snöröjning. Kostnaden för tilläggstjänster inklusive moms och efter RUT-avdrag: 260 – 310 kronor per timme. Det tillkommer en grundavgift på 95 kronor per tillfälle.

    Om oss

    Vår verksamhetsidé, mål och arbetssätt bygger på att erbjuda våra kunder kompetens och kunnande i en helhet. Kundens behov styr vår verksamhet.

    Vi är ett medelstort företag som funnits i Trelleborg sedan 1989 där alla känner varandra och utbyter erfarenheter. Vår målsättning är att utföra ett bra arbete så att både kund och utförare känner sig nöjd.

    Vi tänker mycket på miljön och samordnar på bästa möjliga sätt. Att kunden och den som utför arbetet känner varandra och har ett bra förhållande är viktigt.

    Tvätten hämtas på bestämd dag och tvättas i vårt eget tvätteri. Din tvätt tvättas för sig själv och blandas inte med någon annans. Vi lämnar tillbaka tvätten till dig senast 7 dagar senare. Du behöver inte köpa tvättmedel och sköljmedel, det ingår i vår service.

    Vi har totalt fem anställda.

    Du får aldrig öppna dörren för någon du inte känner. Detta är mycket viktigt, tycker vi

    Synpunkter och klagomål

    Kunden kan framföra klagomål direkt till personalen på plats eller till våra kontaktpersoner. Klagomål kommer omedelbart att utredas, dokumenteras och vid behov åtgärdas.

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson: Peter Kampf.
    Verksamhetsansvarig: Paul Welén
    Telefon: 0410-438 10
    Telefontid: 09-14 (lunchstängt 12-12.30)
    E-post: kundsupport@renva.se
    Adress: Genvägen 1E, 231 62 Trelleborg

  • Vi erbjuder följande insatser: städ och tvätt.

    Vi erbjuder även tilläggstjänsterna fönsterputsning, trädgårdsarbete och snöröjning. Kostnaden för tilläggstjänster inklusive moms och efter RUT-avdrag: 285-310 kronor per timme. Det tillkommer en grundavgift på 115 kronor per tillfälle.

    Om oss

    Vår affärsidé är att genom en personlig kontaktpunkt ge kunden i största möjliga mån möjlighet till tjänster inom det privata hushållet och bostaden. Vi bygger vår verksamhet på enkelhet, kvalitet och glädje där kundnöjdhet är en av de viktigaste faktorerna för att vår verksamhet ska fungera.

    Vårt mål är att alltid att ha en personlig kontakt med kunden för att kunna ge kunden bästa service.

    Vi tvättar i maskiner godkända för sjukhusbruk.

    Vi är totalt åtta anställda personal. Alla är utbildade till det arbete som ska utföras.

    Synpunkter och klagomål

    Givetvis har vi nöjdkundgaranti och anmälan görs via telefon eller e-post. Vi har även en uppföljningsprocess för att kunna följa vår kundnöjdhet.

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson: Peter Kampf.
    Verksamhetsansvarig: Paul Welén
    Telefon: 0410-401 01
    Telefontid: 9-14 (lunchstängt 12-12.30)
    E-post: kundsupport@paldur.se
    Webbplats: www.paldur.se
    Adress: Genvägen 1E, 231 62 Trelleborg

  • Vi erbjuder följande insatser: tvätt.

    Om oss

    Samhall är ett statligt bolag som ska skapa meningsfulla och utvecklande arbeten.

    Samhall hämtar din tvätt efter överenskommelse på bestämd veckodag. Vi tvättar din hushållstvätt som är avsedd för tvätt i 40-60 grader. Efter tvätt torktumlas, plantorkas eller torkas din tvätt i torkskåp. Därefter stryks eller manglas din tvätt för att sedan packas för återlämning enligt överenskommelse.

    Samhall tvättar din tvätt för sig i hushållsmaskiner.

    Vi är totalt 50 anställda. Samtlig personal som arbetar i Samhalls tvätt är utbildade i hantering av smutsig och ren tvätt.

    Synpunkter och klagomål

    Kunden kan framföra klagomål direkt till personalen på plats eller till verksamhetschefen.

    Kontaktuppgifter

    Kundtjänst: 040-24 83 24 (vardagar 8-15)
    Kontaktperson: Amanda Lindholm
    Webbplats: www.samhall.se
    Adress: Höjdrodergatan 30, 212 39 Malmö

  • Vi erbjuder följande insatser: Inköp, städ och tvätt.

    Vi erbjuder även tilläggstjänsterna fönsterputsning, flyttstädning, storstädning, matlagning och gräsklippning. Kostnaden för tilläggstjänster inklusive moms och exklusive RUT: 380 kronor per timme.

    Om oss

    Med fokus på personlig service erbjuder vi våra kunder service- och hemtjänster med hög kvalitet. Personlig service betyder för dig som kund att det är samma person som kommer till er.

    Vår personal är noggrann, pålitlig, kunnig och har hög kompetens med flera års erfarenhet som vårdare och lokalvårdare.

    Vår ambition är att alltid anpassa våra tjänster efter kundens individuella behov. Detta gör att du som kund kan känna dig trygg när du anlitar oss. I samband med att du anlitar oss första gången planerar vi hur arbetet ska göras tillsammans med dig vid ett personligt besök.

    Vi är totalt sex anställda. Personalens kompetens/utbildning är: undersköterska samt lokalvårdare.

    Synpunkter och klagomål

    Vi tar emot synpunkter och klagomål dels direkt via personalen, dels via telefon och e-post. Vår personal är informerad om att de ska rapportera klagomål och synpunkter som de ser/hör hos våra kunder.

    Kontaktuppgifter

    Kontaktperson och verksamhetsansvarig: Elisabete Santos
    Telefon: 076-305 53 14
    Telefontid: 8-18
    E-post: sf.moppen@gmail.com
    Webbplats: www.sfmoppen.se
    Adress: Simlingevägen 388-16, 231 97 Klagstorp

  • Vi utför insatsen städ.

    Vi utför städningen efter beslut från biståndshandläggaren, i städinsatsen ingår två rum och kök. Vid nytt beviljat bistånd startas uppdraget så fort som möjligt inom 10 arbetsdagar.

    Vi bokar ett uppstartsmöte för att presentera oss samt för att gå igenom ert behov och se över vilka utrymmen som skall städas. Vi strävar efter att ha med den personal som kommer att utföra städningen hos er för att ni ska kunna skapa en första kontakt med dem.

    Om oss

    Lokalvårdsavdelningens ambition är att ni ska känna igen vår personal och att samma person kommer till er vid varje städtillfälle. Vid ordinarie personals frånvaro kommer städningen utföras av någon av våra vikarier.

    Vi utför professionell lokalvård och tar med oss eget städmaterial såsom städdukar, moppar och miljövänligt rengöringsmedel. Dammsugare och dammsugarpåsar önskar vi att ni själva tillhandahåller.

    Vi städar efter era önskemål och enligt bistånd, vilket innebär att ni alltid kan i dialog med oss få hjälp/städat där det behövs som mest.

    Vi har tre personer som arbetar med städningen hos er. Ni kommer att ha en specifik lokalvårdare som ansvarar för ert utrymme. Flexibilitet och kontinuitet är högt prioriterat för oss.

    För att underlätta kommunikationen för er har vi en samordnare som ni kan kontakta vid eventuella förändringar, önskemål eller feedback.

    Synpunkter och klagomål

    Vi tar emot synpunkter och klagomål via telefon och e-post.

    Klagomål kommer att utredas, dokumenteras och åtgärdas så fort som möjligt.

    Kontaktuppgifter

    Kundtelefon – städ i ordinärt boende
    Telefontid: Måndag-fredag kl. 13.30-15.00
    Telefon: 0410-73 31 68
    E-post: lokalvardsavdelningen@trelleborg.se
    Webbplats: www.trelleborg.se

Socialförvaltningen