Parkering i Trelleborg
I Trelleborgs kommun gäller parkeringsavgift inom två zoner i den centrala delen av tätorten. Utanför de avgiftsbelagda zonerna i staden och i övriga kommunen parkerar du däremot helt avgiftsfritt på all kommunal gatumark.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
I Trelleborgs kommun gäller parkeringsavgift inom två zoner i den centrala delen av tätorten. Utanför de avgiftsbelagda zonerna i staden och i övriga kommunen parkerar du däremot helt avgiftsfritt på all kommunal gatumark.
Från 1 augusti 2024 gäller parkeringsförbud på följande gator:
• Anna Montelius gata
• Astrid Lindgrens allé
• Djäknegatan
• Gasverksgatan
• S:ta Katarinas gata
Parkering får endast ske inom anvisade platser.
Parkeringsplatserna för rörelsehindrade omfattas av parkeringstaxa blå zon. Du som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade och bor inom blå zon, har möjligheten att söka boendeparkeringstillstånd Tbg 1.
Skyltning av parkering regleras av vägmärkesförordningen. Inom Trelleborgs kommun finns även en allmän lokal trafikföreskrift. Kontrollera alltid vägmärke innan du parkerar.
Är du osäker på vilka regler som gäller? Kontakta gärna Kontaktcenter eller sök gällande lokal trafikföreskrift hos Transportstyrelsen.
Svensk trafikföreskriftssamling (Transportstyrelsen)
I Trelleborg gäller datumparkering vardagar utom dag före söndag eller helgdag klockan 08-16. Vägmärke som anger detta finns vid varje infart till staden.
Datumparkering gäller på alla gator om inte annat anges med vägmärke.
Datumparkering innebär förbud att parkera fordon på jämn sida vid jämnt datum samt förbud att parkera fordon på udda sida vid udda datum.
På vissa gator i Trelleborgs kommun kan du parkera under en begränsad tid med parkeringsskiva. Använd alltid parkeringsskiva om tilläggsskylt anger detta. På skylten finns information om vilka tider på dygnet parkering kan ske och hur länge du får parkera på platsen.
Parkeringsskivan ska du placera väl synlig innanför fordonets vindruta och ställa in på ankomsttid. Du justerar tiden till närmast följande hel eller halv timme. Du får inte ändra tidsangivelsen på parkeringsskivan under pågående uppställning.
I centrala Trelleborg gäller från och med 1 januari 2024 avgiftsbelagd parkering vardagar klockan 9-18 och lördagar klockan 9-15. Söndagar och helgdagar är avgiftsfria.
Centrala Trelleborg har delats in i två parkeringszoner. Parkeringsavgifterna är 12 kronor i timmen inom den röda zonen i stadskärnan. I den blå zonen utanför de allra mest centrala delarna kostar parkeringen 7 kronor i timmen. Här finns också möjlighet att söka boendeparkeringstillstånd.
På sidan hittar du flera frågor och svar om införandet av p-avgifter i Trelleborg. Här finns också svar på frågor om taxor, drift och parkeringsövervakning, boendeparkering och p-avgifternas eventuella påverkan på centrumhandeln.
Parkeringsavgiften betalar du med hjälp av telefonapp, sms, talsvar eller via webben hos någon av följande leverantörer av parkeringstjänster: Parkster, Mobill eller Easypark.
Mer information om hur tjänsterna används kan du hitta på respektive företags webbplats. Här hittar du även information på andra språk än svenska.
Det är endast vid första parkeringstillfället du måste uppge personnummer (mobilt bank-id behövs ej). Därefter räcker det att du uppger aktuell områdeskod och bilens registreringsnummer. Kostnaderna för parkeringarna faktureras månadsvis.
Har du inte aktivt valt eller ändrat betalmetod i appen skickas en pappersfaktura med brev (fakturaavgift på 29 kronor tillkommer).
Med ett telefonsamtal kan du parkera via talsvar. Innan du gör din första talsvarsparkering behöver du registrera dig som Parkster-användare. Det gör du under Skapa konto på Parksters webbplats.
Ring 010 – 199 26 16 och följ instruktionerna. Efter samtalet är din parkering avslutad.
Om du parkerar via appen utan några tilläggstjänster och har valt en av Parksters kostnadsfria betalmetoder betalar du endast för den aktuella parkeringsavgiften.
Använder du tilläggstjänster kan det tillkomma en avgift per parkeringstillfälle. Dessa framkommer i de avtal du tecknar separat för tilläggstjänsterna.
Tilläggstjänster är Företagskonto, I tjänsten och Parkster Plus. Med pappersfaktura som betalmetod tillkommer en fakturaavgift. Om du sms-parkerar kan det tillkomma en avgift per parkering.
När du parkerar med Parkster blir du fakturerad i efterhand för alla dina parkeringar genomförda under fakturaperioden. Det innebär att du faktureras månadsvis enligt din valda betalmetod.
Pappersfaktura – Fakturan skapas och skickas ut den 16:e månadsvis och bör nå din adress inom en vecka. Fakturaavgift på 29 kronor tillkommer.
E-postfaktura – Fakturan skapas och skickas ut den 16:e månadsvis till din registrerade e-postadress.
Konto-eller kreditkort – Dragningen görs automatiskt från ditt konto den 17:e månadsvis. Dagen innan får du ett mejl med en sammanställning över parkeringarna du blir debiterad för.
Är dina p-avgifter under 25 kr så väntar Parkster med att fakturera dig. Som längst väntar Parkster tre månader med att skicka fakturan. Som ny kund blir du alltid fakturerad nästa gång den 16:e infaller, oavsett belopp.
Du kan välja betalmetod i samband som du skapar ditt konto via appen eller hemsidan. Du kan även när som helst uppdatera din betalmetod via Mina sidor eller via appen under Mina sidor i menyn. Har du inte aktivt valt eller ändrat betalmetod skickas fakturan via brev (fakturaavgift på 29 kronor tillkommer).
Om du inte vill använda Mobills parkeringsappar kan du istället betala via Mobills sms-tjänst. Tjänsten är utvecklad för att erbjuda ett smidigt alternativ för att betala parkering med ett enkelt sms.
Med Mobill tillkommer inga extra kostnader förutom eventuell fakturaavgift om du valt detta som betalmetod. Kostnaden för detta är 29 kronor för pappersfaktura och 19 kronor för faktura via sms eller e-post. Fakturor skickas per månad och inte per parkering.
Innan du kan börja använda tjänsten så måste du registrera dig. Du kan registrera dig för sms-betalning på tre sätt:
Om du vill undvika faktureringsavgifter så kan du lägga in ett betalkort i appen eller på mobill.se. För detta krävs mobilt bank-ID.
För att köpa parkering med sms skickar du Zon, Registreringsnummer och Längd på parkeringstiden till 0700-861100.
Exempel: För att köpa 45 minuters parkering i zon 9700, skicka 9700 ABC123 45m.
Du kan skicka 30m för 30 minuter, 60m för 60 minuter, 2h för två timmar, 4h för fyra timmar etc.
Du betalar för de sms som skickas till Mobill samt för den datatrafik som används av appen eller webbsidan.
För att parkera med talsvar behöver du ha registrerat en betalmetod och bilens registreringsnummer i appen eftersom det inte går att göra registreringen i själva talsvarsfunktionen.
Därefter ringer du till talsvar 0701-92 31 35 och följer instruktionerna.
Du kan också ringa Mobills kundtjänst på telefon 010-207 80 33. Mobills kundtjänst kan hjälpa till att starta parkering om du inte vill eller kan använda appen. Mobills kundtjänst svarar i snitt inom en minut.
Mobill skapar din första faktura den 16:e i månaden efter du använt tjänsten för första gången.
Fakturan skickas med vanlig post till din folkbokförda adress. Du kan även välja att få fakturan skickad via sms eller med e-post i Mobill-appen eller på Mina Sidor.
Du kan också välja att betala fakturan med Paypal. Följ instruktionerna på Paypal Mobillparkering. Glöm inte att ange fakturanummer vid betalningen.
Du kan också välja att betala fakturan med Swish. Använd Swishnummer 123 061 90 23 och glöm inte att ange fakturanummer vid betalningen.
För betalning via internationell bank, använd följande uppgifter:
IBAN SE46 9500 0099 6026 2116 2672
BIC NDEASESS
BANK Nordea
Vid kortbetalning debiteras slutanvändare för parkeringen samma dygn. Detta gäller också vid Swish betalning då transaktionen genomförs direkt. Kunder under 18 år (Mopedbil/A-Traktor) kan använda tjänsten med eget konto om bankkort används vid registrering.
Via Easyparks hemsida eller kundservice kan du också välja om du vill ha:
Leta upp parkeringens zonkod. Du hittar den på en skylt i anslutning till parkeringen.
Ring 0770-87 00 00 och knappa in zonkod, preliminär sluttid. Vänta på bekräftelse.
Ring samma nummer, välj knappval #2, knappa in ny sluttid och vänta på bekräftelse.
Ring samma nummer, välja knappval #1, vänta på bekräftelse.
Easypark har en lokal version anpassad till Trelleborg där inga serviceavgifter tas ut. När du parkerar med Easypark på kommunens ytor för första gången blir du tillfrågad om du vill använda Trelleborg lokal som fungerar på kommunens ytor utan serviceavgift eller om du vill använda Easypark standard som fungerar på alla parkeringsytor som finns i Easypark-appen.
För Easypark standard tar företaget ut en serviceavgift. Aktuella priser och information kan du hitta på Easyparks webbplats. Du kan också kontakta Easyparks kundtjänst via telefonnummer 0770-11 22 00.
I kommunkartan kan du se var det finns parkeringsplatser i Trelleborg. Det är Trelleborgs kommun som ansvarar för parkeringsövervakning på kommunal gatumark och även på kommunal tomtmark. Klicka i Resor och transport och Parkeringsytor för att se var du kan parkera.
Parkeringsstrategin för Trelleborgs kommun gäller för 2017-2025 och bestämmer hur kommunen ska arbeta med parkeringsfrågor. Strategin gäller bland annat parkering för besökare, boende, pendlare med kollektivtrafik och personer som arbetar i Trelleborgs centrum.
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg
Trelleborgs kommun
Algatan 29
231 42 Trelleborg
Kontaktcenters öppettider (helgfria dagar):