Vuxenutbildningen och SFI

Vuxenutbildningen är en skola
för vuxna personer.

Du kan läsa på plats i klassrummet eller ibland på distans, via dator.

Det finns flera olika delar i vuxenskolan:

  • du kan läsa samma ämnen som i grundskolan och gymnasieskolan
  • du kan gå en yrkesutbildning
  • du kan gå på yrkeshögskola
  • SFI som betyder svenska för invandrare är också en del i vuxenutbildningen.

Grundskola och gymnasieskola för vuxna

Här kan du läsa ämnen så att du kommer in på högskola eller universitet.

Yrkesutbildning

Det finns olika yrken du kan välja på att läsa till.

Till exempel kan du välja att utbilda dig till djurskötare, kock, svetsare eller undersköterska.

Ibland är du ute hos arbetsgivare flera dagar i veckan.

Yrkeshögskola

När du vill lära dig mer om ett yrke som du kanske redan arbetat inom.

Det finns både korta och långa utbildningar.

2023 kan du ansöka till våra korta utbildningar om vätgas eller inom LSS.

SFI – Svenska för invandrare

Personer som kommer från ett annat land och vill lära sig svenska kan gå på SFI.

Behöver du fråga något?

Du kan ringa

telefonnummer: 0410-73 43 43

eller skicka e-post till:

komvux@trelleborg.se

Vill du ha hjälp med vägledning?

Skicka e-post till:

syv@trelleborg.se