Ansökan om ersättning för personlig assistans
Från och med den 1 oktober 2024 kommer det bli ändringar i hur du ansöker om ersättning för personlig assistans. Trelleborgs kommun kommer då att arbeta enligt en ny process som följer lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
I stället för att skicka in en faktura, ska du ansöka om utbetalning av ersättning. Socialnämnden kommer att utreda och besluta om din ansökan uppfyller kraven och överensstämmer med ditt beslut om personlig assistans.
Du kan ansöka om ersättning genom vår e-tjänst där du som förmånstagare eller fullmaktstagare loggar in med mobilt Bank-ID.
Utbetalning av ersättning för beviljad personlig assistans, ansökan
Socialnämnden ställer stora krav på att din ansökan och tidrapport är tydligt ifyllda. Om du väljer att skriva för hand och vi har svårt att läsa din ansökan, kan utbetalningen bli försenad eller skickas tillbaka för komplettering eller förtydligande.
Systematiskt arbete mot felaktiga utbetalningar
För att undvika felaktiga utbetalningar kommer Trelleborgs kommun att arbeta mer aktivt med att kontrollera ansökningarna. Om vi upptäcker en felaktig utbetalning, kommer vi att kräva tillbaka pengarna. Det gäller även om det är vi som har orsakat den felaktiga utbetalningen men du som förmånstagare borde insett det (12 § LSS).
Om arbetstidslagen eller kollektivavtal inte har följts kan socialnämnden också besluta att avslå hela eller delar av utbetalningen. Vid upptäckt av felaktiga utbetalningar är vi skyldiga att polisanmäla enligt bidragsbrottslagen och informera Inspektionen för vård och omsorg (IVO).