Praktisk information för god man
Mycket av den information som du kan behöva finner du under God man, förvaltare och förmyndare. Under Praktisk information för god man finns ytterligare information om praktiska tillvägagångssätt i ditt uppdrag.
- Anmäl särskild postadress hos Skatteverket. Om huvudmannen förstår krävs dennes tillstånd vid godmanskap. Vid förvaltarskap krävs inte huvudmannens samtycke.
- Kontrollera om det finns fullmakter i omlopp.
- Kontrollera att huvudmannen har hemförsäkring och eventuella andra försäkringar.
- Kontakta Försäkringskassan och undersök om huvudmannen är berättigad till ersättningar och/eller bidrag, exempelvis bostadsbidrag, handikapp- eller merkostnadsersättning, sjukersättning, etc. Särskilt viktigt är att undersöka om huvudmannen har rätt till eller får handikapp-/merkostnadsersättning för godmansarvode eftersom det påverkar vem ska stå för ditt arvode.
- Undersök övriga förmåner och hjälpinsatser, så som färdtjänst, högkostnadsskydd. Kontakta biståndshandläggare angående kontaktperson, ledsagare, personlig assistent, hemtjänst, med mera.
- Gör överenskommelser med vårdpersonal, kontaktperson eller motsvarande om hur eventuella kontanta medel ska förvaras och hur kvitton ska sparas.
- Tänk på att huvudmannen kan komma att betala ditt arvode så att du planerar och budgeterar för detta.
- Är huvudmannens ekonomi svag kan fonder sökas för huvudmannen. På stadsbiblioteket finns en pärm om fonder. Även på internet finns information om fonder som kan sökas.
- Om huvudmannen har skulder som inte kan betalas bör kontakt tas med budget- och skuldrådgivningen i hemkommunen för rådgivning.
Eventuellt bor huvudmannen i egen fastighet eller bostadsrätt. Om huvudmannen får plats på vårdboende och inte kan bo kvar i sin bostad kan den behöva säljas. Försäljning av huvudmannens bostad ska godkännas av överförmyndarsektionen och följande handlingar ska inges till överförmyndarsektionen innan beslut fattas.
- Ansökan om försäljning. Den ska vara undertecknad av gode mannen/förvaltaren och i ansökan ska skälen anges till försäljning.
- Huvudmannens godkännande till försäljning samt godkännande av köpeskillingen. Kan huvudmannen inte ge sitt samtycke ska närmast anhöriga godkänna försäljningen istället.
- Uppgift om var huvudmannen har sitt nya boende.
- Köpekontrakt i original och kopia (kopian behåller vi). Köpekontraktet ska vara undertecknat av både säljare och köpare samt av gode mannen/förvaltaren. Observera att kontraktet ska innehålla en klausul om att försäljningen endast är giltig under förutsättning att överförmyndarsektionen godkänner detta.
- Senaste taxeringsbevis för fastighet eller intyg från bostadsrättsföreningen.
- Värderingsutlåtande som är utfärdat av värderingsinstitut eller annan sakkunnig och opartisk person, till exempel värderingsman som anlitats av bank eller auktoriserad fastighetsmäklare, dock inte samma mäklare som uppdragits att sälja objektet. Värderingsutlåtandet ska ge en fullständig beskrivning av fastigheten (areal, råmark eller färdig tomtmark, byggnader – deras utförande och användning, avkastning, fastighetens belägenhet i förhållande till affärer, med mera).
- Budgivningslista
- Om säljaren är ett dödsbo måste bouppteckning lämnas med där det framgår vilka personer som är dödsbodelägare.
- Om huvudmannen och god man/förvaltare har gemensamma intressen i fastigheten/bostadsrätten behöver en särskild god man förordnas för huvudmannen med uppdrag att bevaka dennes rätt i samband med försäljningen.
När försäljningen är klar ska en redogörelse över försäljningen lämnas in till överförmyndarsektionen med bevis från bank på att de medel som erhållits är insatta på ett överförmyndarspärrat konto med avräkning utvisande eventuella lösen av lån samt mäklararvode.
Köp av fastighet, bostadsrätt eller tomträtt
I princip gäller samma sak som vid försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträtt. Dock kan det vara så att huvudmannen behöver ta lån i samband med köpet. I sådant fall ska ansökan om att uppta lån för huvudmannens räkning inges i samband med köpekontraktet. När köpet är klart ska bevis på att huvudmannen blivit lagfaren ägare till fastigheten, tomträtten inges eller bevis från bostadsrättsförening om att huvudmannen antecknats som innehavare i lägenhetsförteckningen.
När ett nytt uppdrag startar är det en del saker som ska göras och en del saker som man bör tänka på.
Förteckning
Det första som du ska lämna in till överförmyndarsektionen när ett nytt uppdrag startar är en förteckning över huvudmannens tillgångar och skulder. Förteckningen skall inges till överförmyndarsektionen inom en (1) månad från förordnandedagen. Du ska därefter årligen inlämna en årsräkning som redovisar vilka inkomster och utgifter din huvudman haft under ett kalenderår samt en redogörelse där du sammanställer vad du som god man eller förvaltare gjort under året.
Anhöriga
Försök att ta reda på vilka som är huvudmannens närmast anhöriga och anteckna deras namn, adress, telefonnummer och andra eventuella kontaktuppgifter på en särskild lista. Skulle det vara så att du inte kan fråga huvudmannen själv kan du till exempel fråga vårdpersonal eller grannar. Lämna gärna informationen även till oss på överförmyndarsektionen.
Bank
För att få grepp om huvudmannens ekonomi bör du snarast möjligt undersöka var huvudmannen har sina tillgångar placerade. Glöm inte att påminna banken eller bankerna att huvudmannens konton skall vara överförmyndarspärrade, alla utom det konto som du behöver ha tillgång till för din löpande förvaltning. Tänk på att det inte är tillåtet att använda huvudmannens bankkort och internetdosa. De är personliga och du kan i stället ansöka om egna.
Bankfack
Har huvudmannen ett bankfack skall du fråga huvudmannen om du får undersöka vad som finns där. Du ska då göra en inventering av bankfacket tillsammans med en banktjänsteman och förteckna innehållet. Ligger det kontanter i bankfacket bör du sätta in dem på huvudmannens bankkonto (vilket kräver huvudmannens samtycke). Skulle det ligga ett testamente i bankfacket skall du inte öppna det om det är förseglat.
Värdepapper
Utöver bankkonton kan det finnas andra tillgångar såsom fonder, aktier, försäkringar m.m. En huvudman kan exempelvis ha sina bankkonton i Swedbank, fonder i Handelsbanken, aktier på ett VP-konto och en kapitalförsäkring i Skandia. Var noga med att undersöka var samtliga tillgångar finns.
Fastigheter
Kontrollera via fastighetsregistret på lantmäteriet eller via Skatteverket om huvudmannen äger någon fastighet. Uppgift om senaste taxeringsvärde kan du få hos Skatteverket.
Skulder
Förutom att kontrollera med banker och andra kreditinstitut om huvudmannen har några skulder, kan det ibland finnas skäl att även göra en kontroll hos kronofogdemyndigheten. Kontrollera förslagsvis om det redovisas några räntekostnader i huvudmannens deklaration. Du kan då se där till vilka kreditgivare de betalas in.
Andra tillgångar
Finns det andra värdefulla tillgångar (till exempel en bil eller en båt) skall de tas med i förteckningen enligt ovan. Du behöver dock inte värdera dem, utan bara ange att de finns.
Fullmakter
Skulle du få reda på att din huvudman har ställt ut en fullmakt till någon som avser egendomsförvaltning, bör du hjälpa huvudmannen att återkalla fullmakten. Är detta inte möjligt på grund av huvudmannens hälsotillstånd, bör du flytta tillgångarna till en annan bank. Går huvudmannen inte med på detta eller om fullmakten gäller generellt (på alla banker), ska du omedelbart kontakta överförmyndarsektionen.
Budget
När du tillträder ditt uppdrag bör du alltid upprätta någon form av budget för din huvudman. I mer komplicerade fall kan du behöva kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare för hjälp.
Hemförsäkring
Kontrollera om huvudmannen har en hemförsäkring. Finns det inte någon försäkring bör du ta ställning till om en sådan behövs.
Post
Fundera på om det är lämpligt att ange din adress som särskild postadress för din huvudman. Särskild postadress anmäls till Skatteverket. Se vidare information under rubriken Huvudmannens post.
Försäkringskassan/Pensionsmyndigheten
Du skall se till att huvudmannen får de bidrag som han kan vara berättigad till att få. Börja med att kontrollera om det finns möjlighet att få bostadsbidrag och eller bostadstillägg.
Kommunen
Ta ställning till om du behöver göra några ansökningar för din huvudman enligt socialtjänstlagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Kronofogden
Ta ställning till om det kan vara aktuellt att ansöka om skuldsanering för din huvudman. Börja med att kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare.
Hyresvärd
Bor din huvudman i en hyreslägenhet skall du meddela hyresvärden att du blivit god man. Bor din huvudman i en bostadsrätt meddelar du bostadsrättsföreningens styrelse.
Vårdpersonal
Bor din huvudman på ett boende där det finns vårdpersonal eller liknande, bör du ta initiativ till ett möte så att du och personalen kan presentera er för varandra och diskutera praktiska frågor rörande till exempel huvudmannens kostnader för det löpande uppehället.
Samtycke till rättshandlingar/åtgärder
Vid godmanskap skall i princip alla åtgärder du vidtar ske med samtycke av huvudmannen enligt Föräldrabalken 11 kap. 5 § och 12 kap. 7 §. För åtgärder som du vidtar i den dagliga hushållningen utgår man från att huvudmannen har samtyckt till åtgärden, om inte huvudmannen uttryckligen har sagt något annat. Övriga åtgärder eller rättshandlingar, till exempel inköp av olika slag, uttag från spärrade konton eller diverse ansökningar, kräver huvudmannens samtycke. Du skall alltså i efterhand kunna visa att sådant samtycke finns. Huvudmannen kan lämna ett generellt samtycke till åtgärder som vidtas utanför den dagliga hushållningen eller godkänna dem i efterhand. Ett sådant generellt samtycke bör dokumenteras skriftligen. För vissa åtgärder skall – förutom huvudmannens – även överförmyndarsektionens samtycke inhämtas. Detta gäller till exempel vid köp och försäljning av fastighet. Mer information finns under rubriken Samtycke och tillstånd.
Överförmyndarsektionen utövar kontroll
Överförmyndarsektionen är i första hand en kontroll- och tillsynsmyndighet. Överförmyndarsektionens råd är därför generella och tar aldrig över den gode mannens eller förvaltarens beslut.
När en god man eller förvaltare vidtar vissa åtgärder för sin huvudmans räkning krävs samtycke.
Huvudmannens samtycke
Du som god man behöver huvudmannens samtycke för att kunna genomföra åtgärder som du gör för huvudmannens räkning. Undantag är dock om huvudmannens tillstånd är sådant att samtycke inte kan inhämtas eller då det gäller rättshandlingar som sker för den dagliga hushållningen. Med det senare menas exempelvis betalning av hyra, telefon eller liknande.
För att avgöra om huvudmannens förmåga till att ge samtycke är lämpligt eller inte, kan ett läkarintyg krävas. Om du som god man inte har huvudmannens samtycke kan det som du gör för huvudmannens räkning komma att betraktas som ogiltigt och du kan bli skadeståndsskyldig.
Överförmyndarsektionens samtycke
I vissa fall krävs överförmyndarsektionens samtycke och framförallt när du som god man, förvaltare eller förmyndare vill göra följande åtgärder:
- uttag från eller avslut av överförmyndarspärrat konto
- placering av huvudmannens pengar i aktier, fonder, försäkringar eller andra värdepapper
- utlåning av huvudmannens tillgångar
- köp, byte, försäljning, pantsättning och inteckning av fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt
- arvskifte, bodelning, ingående av avtal om sammanlevande i oskiftat dödsbo
- upptagande av lån.
Gåvor
Som god man eller förvaltare har du inte rätt att skänka bort huvudmannens tillgångar. Gåvoförbud råder. Gåvoförbudet gäller all huvudmannens egendom, inte bara pengar.
Vid godmanskap behåller huvudmannen sin rättshandlingsförmåga. Han eller hon kan därför – förutsatt att han eller hon förstår innebörden av gåvan – lämna en gåva. Gåvoförbudet gäller med andra ord enbart den gode mannen.
Vid förvaltarskap saknar huvudmannen rättshandlingsförmåga. Huvudmannen kan därför inte skänka bort sina tillgångar (inte ens med förvaltarens samtycke).
Det är klart olämpligt att man som god man tar emot en gåva från huvudmannen. Skulle huvudmannen stå på sig och verkligen vilja genomföra gåvan, måste en ny god man (enligt Föräldrabalken 11 kap. 2 §) förordnas. Det är alltså inte tillåtet att ta emot pengar eller något annat från huvudmannen om det inte finns ytterligare en god man förordnad.
Ett godmanskap upphör genom beslut i tingsrätten eller om huvudmannen avlider.
Ett godmanskap ska upphöra om det inte längre finns ett behov av god man eller om den enskilde inte längre vill ha en god man (godmanskapet är frivilligt). Den gode mannen, den enskilde, eller överförmyndarsektionen kan ansöka till tingsrätten om att ett godmanskap skall upphöra.
En ansökan om upphörande från den enskilde eller den gode mannen ska ställas till tingsrätten. Den gode mannen kvarstår alltid i uppdraget tills det att tingsrätten beslutat om godmanskapet ska upphöra.
Skulle huvudmannen avlida upphör godmanskapet per dödsdagen och den gode mannen entledigas således automatiskt samma dag. Detta innebär att den som tidigare varit god man inte längre har behörighet att företa rättshandlingar för sin tidigare huvudman.
Om en huvudman avlider, ska god man underrätta anhöriga samt inge en slutredovisning till överförmyndarsektionen. Allt annat sköts efter dödsfallet av den enskildes dödsbo.
Se mer information under Om huvudmannen avlider.
För att kunna försäkra sig om att ingen viktig post för huvudmannen försvinner eller inte kommer den gode mannen eller förvaltaren tillhanda i tid, kan det vara bra att anmäla särskild postadress till Skatteverket.
Blankett för sådan anmälan och mer information finns på Skatteverkets webbplats.
Den särskilda postadressen registreras som ett komplement till bostadsadressen i folkbokföringen och påverkar inte huvudmannens folkbokföringsadress.
Adressen vidarebefordras till följande avsändare: Försäkringskassan, Migrationsverket, Lantmäteriet, Transportstyrelsen, Centrala Studiestödsnämnden, Pensionsmyndigheten, kommuner och regioner.
Övriga måste man själv meddela.
Vanliga brev, vykort och annat som skickas till huvudmannen från vänner eller bekanta eller övriga företag går således fortfarande till huvudmannens vistelseadress.
Vid godmanskap gäller att huvudmannen måste godkänna att den gode mannen anmäler särskild postadress (om huvudmannen kan lämna sitt samtycke). Vid förvaltarskap krävs inget samtycke från huvudmannen.
Om huvudmannen flyttar till annan kommun är det viktigt att du utan fördröjning meddelar överförmyndarsektionen detta.
Det är överförmyndarsektionen i den kommun som huvudmannen är folkbokförd i som är behörig att utöva tillsyn över ditt uppdrag som god man/förvaltare. Vid en överflyttning till annan kommun kvarstår ditt uppdrag och det är upp till dig om du vill begära dig entledigad eller inte. I det fall du önskar entledigas skickar du in din begäran till den kommun dit huvudmannen flyttat. All fortsatt korrespondens avseende uppdraget sker till den nya kommunen.
Om din huvudman flyttar till ett annat boende eller en annan adress inom kommunen bör du självklart också uppmärksamma överförmyndarsektionen om detta.
Om din huvudman avlider upphör uppdraget med omedelbar verkan. Detta innebär att du som tidigare god man/förvaltare inte längre får företa rättshandlingar för din tidigare huvudman, som exempelvis betala räkningar eller ta ut pengar för arvode.
Du behöver i så fall erhålla en fullmakt från dödsbodelägarna och på så sätt bli befullmäktigad.
Efter dödsfallet skall du överlämna samtliga tillgångar tillhörande huvudmannen, det vill säga egendom som du eventuellt har hos dig, till dödsboet (om ej förekommande till boutredningsenhet). Inom en (1) månad skall du inlämna sluträkning och redogörelse till överförmyndarsektionen, som granskar och eventuellt arvoderar uppdraget.
När överförmyndarsektionen granskat slutredovisningen översänds denna tillsammans med tidigare redovisningshandlingar till behörig dödsbodelägare. När dödsbodelägaren mottagit handlingarna börjar en så kallad preskriptionstid att löpa. Detta innebär att dödsboet har tre år på sig att ”väcka talan” om eventuell skadeståndsskyldighet för skada som du uppsåtligen eller genom vårdslöshet åsamkat huvudmannen. Treårsfristen räknas från dagen då behörig företrädare för dödsboet mottog nämnda redovisningshandlingar, och väcks inte talan inom denna tid är den gode mannen eller förvaltaren fri från ansvar för eventuella skador som denne vållat. Tidsfristen gäller inte om det begåtts något brott.
Under de tre åren är du skyldig att hålla sparade räkenskaper och övriga handlingar tillgängliga för dödsboets granskning. Detta innebär att du ska vara beredd på att möjliggöra för dödsboet att titta på verifikationer, med mera som du fått återsänt från överförmyndarsektionen efter granskning av slutredovisningen. Du behåller under tiden samtliga handlingar i din ägo. Efter treårsfristen skall du däremot överlämna räkenskaperna och övriga handlingar till dödsboet.
Du som god man eller förvaltare har rätt att på begäran bli entledigad från ditt uppdrag.
Begäran om entledigande skall ske skriftligen och postas eller skickas med e-post till överförmyndarsektionen. I din begäran beskriver du varför du vill entledigas samt om det är något särskilt som du tycker att överförmyndarsektionen ska tänka på, till exempel avseende förordnandet av en ny god man eller förvaltare. Ange huvudmannens kontaktuppgifter samt uppgifter om aktuellt hälsotillstånd. Detta för att bytet skall gå så smidigt som möjligt och för att vi skall kunna hitta en för uppdragets art passande ny god man eller förvaltare.
Observera att ditt uppdrag fortlöper tills ny god man/förvaltare utses via beslut.
Om överförmyndarsektionen anser att behovet av god man/förvaltare kvarstår när du begär dig entledigad, börjar överförmyndarsektionen leta efter en ny god man eller förvaltare. Denne kommer att få dina kontaktuppgifter för möjlighet till upplysningar samt för att bestämma tid för ett möte med huvudmannen. Överförmyndarsektionen kan fatta beslut om byte först när den tilltänkte gode mannen/förvaltaren åtagit sig uppdraget och då huvudmannen samtyckt (alternativt när anhörig getts möjlighet att yttra sig). Du kommer att få ett beslut i vilket datum för uppdragets avslut står.
Som god man eller förvaltare, vars uppdrag omfattar att förvalta egendom, tar du hand om huvudmannens ekonomi. Detta innebär bland annat att du betalar räkningar, portionerar ut fickpengar till huvudmannen, ser till att eventuellt likviditetsöverskott placeras på bästa sätt och till låg risk.
Du för räkenskaper över ekonomin, sparar kvitton och sätter upp en lämplig budget. Om du sköter detta löpande och på nogsamt sätt underlättar du för dig själv när det är dags för redovisning av din förvaltning i års- eller sluträkningen. Räkenskaperna för du enkelt genom att kontrollera underlag som visar inkomster och utgifter såsom kvitton, fakturor, med mera mot bankens kontoutdrag. Du sparar samtliga underlag och numrerar dem förslagsvis enligt bilagsnumren som du anger vid varje inkomst- och utgiftspost på räkningsblanketten.
Du har rätt att begära arvode för ditt uppdrag samt ersättning för kostnader.
Detta gäller som regel inte förälder som är förmyndare för sitt underåriga barn. Huvudregeln är att huvudmannen skall betala arvodet, med undantag för huvudmän vars beskattningsbara inkomst understiger 2,65 prisbasbelopp eller tillgångar understigande 2 prisbasbelopp.
Arvodesnivå beslutas av överförmyndarsektionen i Trelleborg och kan utgå med:
- ekonomisk förvaltning/bevaka rätt: 5-30 % av ett prisbasbelopp
- personlig omvårdnad: 5-30 % av ett prisbasbelopp.
Utbetalning och e-lönebesked
Arvodes-/löneutbetalning
Lön och andra avlöningsförmåner betalas ut den 27 varje månad. Infaller den 27 en lördag, söndag eller helgdag betalas lönen ut närmsta vardag innan. Undantag är december månad då lönen utbetalas närmsta vardag innan julafton.
Anmäl lönekonto
Oavsett vilken bank du vill ha din ersättning insatt på måste du anmäla ditt konto till Nordeas kontoregister. Du gör detta enklast via Nordeas hemsida, ange Trelleborgs kommuns arbetsgivarnummer: 649642
E-lönebesked
Du som får lön eller arvode från Trelleborgs kommun får ditt lönebesked elektroniskt.
Tillgång till ditt e-lönebesked
Ditt e-lönebesked är tillgängligt via digital brevlåda exempelvis Kivra eller Min myndighetspost. Du hittar det även via Heroma Webb eller via appen Heroma Min Lön.
Frågor?
Har du frågor om ditt e-lönebesked kontaktar du i första hand Nordeas support på telefon: 0771-22 44 88
Har du andra frågor om ditt lönebesked kan du kontakta oss på Lön via e-post: lon@trelleborg.se
På sidan God man, förvaltare, förmyndare finns aktuella blanketter respektive länk till e-tjänst för redovisning. Överförmyndarsektionens utbildningsmaterial är bra att gå igenom för att underlätta årsredovisningen.
God man, förvaltare, förmyndare
Överförmyndarsektionen utövar tillsyn över ställföreträdare bland annat genom att granska dessas redovisningar. Observera därför att överförmyndarsektionen inte kan hjälpa till med att upprätta redovisningen. Vi kan dock besvara enskilda frågor kring själva redovisningen.
Om du som ställföreträdare inte själv klarar att redovisa korrekt i enlighet med gällande regler ska du vända dig till redovisningsfirma eller annan som kan redovisa för att få hjälp. Det är alltid du som ställföreträdare som ansvarar för din redovisning och du ska också underteckna den.
Blanketter och elektronisk redovisning
I kommunens e-tjänster hittar du blanketter samt elektronisk redovisning. Via ”Mina ärenden” får du som god man, förvaltare eller förmyndare en samlad överblick över dina inlämnade redovisningar.
Guide och checklista finns längre ner på denna sida.
E-tjänster och blanketter (god man, förvaltare, förmyndare)
Årsräkning:
God man, förvaltare, legal vårdnadshavare som ska redovisa årsräkning, särskilt förordnade vårdnadshavare som inte blivit befriade från att redovisa årsräkning
Redogörelse:
God man, förvaltare
Redogörelse av uppdrag som särskilt förordnad vårdnadshavare:
Särskilt förordnade vårdnadshavare
Elektronisk redovisning:
Års-/sluträkning för god man, förvaltare eller förmyndare
Redovisningar som skickas in via e-tjänster prioriteras och vi rekommenderar att alla i första hand använder sig av e-tjänster.
Frågor angående överförmyndarsektionens e-tjänster skickas till overformyndaren@trelleborg.se
Guide för års- och sluträkningar, inklusive checklista
Redovisningsperiod
Fyll i period som redovisningen omfattar. Var du ställföreträdare hela föregående år fyller du ifrån 1 januari till 31 december det aktuella året.
Om du inte var ställföreträdare hela perioden fyller du i datumen du hade uppdraget. Exempelvis om du påbörjade uppdraget under året så fyller du i det datum du förordnades till och med den 31 december det aktuella året.
Är det en sluträkning är utgående dag det datum som huvudmannen avled, datum för byte eller datum uppdraget upphörde. Datum för byte framgår av överförmyndarsektionens beslut och datum för upphörande framgår av tingsrättens beslut.
Adressen till Överförmyndarsektionen dit årsräkningen/sluträkningen ska skickas. Det går även bra att lämna in den i kommunhusets reception eller brevlåda.
Jag som ställföreträdare är:
Här kryssar du i om du är god man, förvaltare, förmyndare eller Särskilt förordnad vårdnadshavare/förmyndare.
Räkningen avser:
Här kryssar du i vilken sorts räkning du redovisar för, årsräkning, sluträkning, sluträkning vid byte eller sluträkning för dödsbo.
Ställföreträdare:
Här fyller du i dina egna personuppgifter och kontaktuppgifter.
Huvudman:
Här fyller du i efterfrågade personuppgifter för din huvudman. Det är folkbokföringsadressen som ska fyllas i. Vistas huvudmannen på annan adress uppger du det på vistelseadress. Telefonnummer behöver du bara uppge om huvudmannen kan ta emot samtal.
Underskrift:
När du fyllt i alla sidor i årsräkningen/sluträkningen, kontrollerat checklistan och är redo att skicka in redovisningshandlingen fyller du i ort och datum samt undertecknar. Du undertecknar då redovisningshandlingen på heder och samvete. Det innebär att de uppgifter du har lämnat är lämnade på straffansvar. Tänk på att underteckna i beständig skrift (det vill säga inte blyerts)
Du som gör årsräkningen/sluträkningen via e-tjänsten undertecknar genom att signera med mobilt bankid.
Ruta för Överförmyndarsektionen att fylla i underskrift, stämpel och anteckningar:
I denna ruta ska du inte göra någonting, den är för överförmyndarsektionens anteckningar och granskning.
Förordnandedatum:
Ange datum för förordnande om uppdraget startat under perioden.
Tillgångar den 1 januari eller per förordnandedagen:
Fyll i vilka tillgångar huvudmannen hade den 1 januari alternativt per förordnandedagen. Vid nytt uppdrag använder du de värden du tog upp i förteckningen.
Om du tidigare lämnat in årsräkning i samma ärende tar du upp de utgående värdena från förra årets årsräkning.
Har det skett ett byte tar du de värden tidigare ställföreträdare tog upp som utgående värde i sin sluträkning om du hunnit ta del av denna annars inhämtar du även ingående värden från banken.
Bankkonton och övriga tillgångar:
Bankkonton
Det är endast transaktionskontot som tas upp under Bankkonton. Fyll i bankens namn, kontonummer och saldo. På transaktionskontot ska det finnas maximalt 30 000 kr för löpande kostnader.
Summera tillgångarna på bankkonton i rutan för A.
Övriga tillgångar
Överförmyndarspärrade konton, aktier, fonder, försäkringar, kontanter, fastigheter, bostadsrätter m.m. Fyll i bankens namn, kontonummer och saldo. Ett konto per rad. Uppge vilka konton som är försedda med överförmyndarspärr. Samtliga konton förutom transaktionskonto ska vara försedda med överförmyndarspärr, Om huvudmannen eller huvudmannens boende använder eget konto tas det upp under övriga tillgångar.
Även om huvudmannens eget ”fickpengskonto” inte har överförmyndarspärr (gäller i vissa fall) ska ändå detta konto alltid anges under Övriga tillgångar.
Du tar upp tillgångar enligt följande:
- Fonder – kursvärden (antal ska framgå av underlag)
- Aktier – kursvärden (antal ska framgå av underlag)
- Obligationer – anges i nominellt värde, utfärdare och förfallodatum
- Fastigheter – ange senaste taxeringsvärdet eller senast kända marknadsvärde och värderingsår. Ange även ägarandel.
- Bostadsrätt – ange senast kända marknadsvärde och värderingsår. Ange även ägarandel samt föreningens namn och lägenhetens beteckning.
- ISK – likvida medel på ett ISK-konto tas upp här
Räkna samman alla tillgångar på övriga tillgångar och summera.
Inkomster under perioden:
Skriv in periodens alla inkomster. Varje typ av inkomst summeras på en rad. Skattepliktiga inkomster separeras från skattebefriade (exempelvis inkomster från Försäkringskassan där bostadstillägget redovisas separat)
Exempel på typer av inkomster:
- Pension och lön (brutto)
- Bostadstillägg
- Merkostnadsersättning
- Räntor
- Utdelning på värdepapper och fonder (brutto, ej värdeökning)
- Försäljningslikvid för värdepapper (brutto)
- Försäljningslikvid för fastighet eller bostadsrätt
- Arv
- Gåvor som sätts in på transaktionskonto
- Stipendier eller liknande fondmedel
- Skatteåterbäring
- Swish eller annan överföring till kontot
Summera alla inkomster i rutan B.
Observera att det är ENDAST de inkomster som kommer in på transaktionskontot som ska tas upp under inkomster. (Allt som kommer in på transaktionskontot under perioden ska tas upp under inkomster).
Summan tillgångar bankkonton + inkomster:
Summera rutorna A och B.
Upphörandedatum
Ange datum för upphörande om uppdraget upphört under perioden.
Skriv in periodens samtliga utgifter som skett från transaktionskontot. Varje typ av utgift summeras till en rad.
En större ospecificerad samlingspost, exempelvis en post för ”övrigt” eller ”räkningar”, får inte förekomma om man inte specificerar i en bilaga vilka utgifter som ingår i den posten samt summor för respektive utgift.
Exempel på typer av utgifter:
- Hyra
- Omvårdnadskostnader
- Fickpengar
- Kostnad särskilt boende
- Överföring till t.ex. ICA -kort
- Preliminärskatt
- Sjukvård och medicin
- Fritidsaktiviteter (ange vilken typ)
- Arvode till ställföreträdare
- Skatt och arbetsgivaravgifter på arvode till ställföreträdare
- Telefon, TV, bredband
- El
- Försäkringar
- Möbler och vitvaror
- Resor
- Överföring till sparkonto
Räkna samman periodens utgifter och summer i ruta C.
Tillgångar per den 31 december eller upphörandedatum
Är det en årsräkning tar du upp per den 31 december aktuellt år. Är det sluträkning tar du upp tillgångarna per sista datumet för ditt uppdrag.
Bankkonton och övriga tillgångar
Bankkonton
Det är endast transaktionskontot som tas upp under Bankkonton. Fyll i bankens namn, kontonummer och saldo. På transaktionskontot ska det finnas maximalt 30 000 kr för löpande kostnader.
Summera tillgångarna på bankkonton i rutan för D.
Övriga tillgångar
Överförmyndarspärrade konton, aktier, fonder, försäkringar, kontanter, fastigheter, bostadsrätter med mera. Fyll i bankens namn, kontonummer och saldo. Ett konto per rad. Uppge vilka konton som är försedda med överförmyndarspärr. Samtliga konton förutom transaktionskonto ska vara försedda med överförmyndarspärr, Om huvudmannen eller huvudmannens boende använder eget konto tas det upp under övriga tillgångar.
Du tar upp tillgångar enligt följande:
- Fonder – kursvärden (antal ska framgå av underlag)
- Aktier – kursvärden (antal ska framgå av underlag)
- Obligationer – anges i nominellt värde, utfärdare och förfallodatum
- Fastigheter – ange senaste taxeringsvärdet eller senast kända marknadsvärde och värderingsår. Ange även ägarandel.
- Bostadsrätt – ange senast kända marknadsvärde och värderingsår. Ange även ägarandel samt föreningens namn och lägenhetens beteckning.
- ISK – likvida medel på ett ISK-konto tas upp här
Räkna samman alla tillgångar på övriga tillgångar och summera.
Summa utgifter + tillgångar bankkonton:
Summera rutan C med rutan D
Kontroll A+B = C+D:
Nu kontrollerar du även att summan från A+B är samma som summa C+D. Är summorna inte lika är det något i årsräkningen/sluträkningen som inte stämmer. Du behöver då hitta felet och rätta till beloppen som varit felaktiga i räkningen.
Lån och övriga skulder
Ange skuldbelopp samt förändring under perioden. Uppge den totala skulden av kapitalskulden och räntan. Skriv en skuld/borgenär per rad.
Skuld till Kronofogdemyndigheten kan redovisas på en rad.
Om huvudmannen har pågående skuldsanering ska detta anges här. Tänk på att även informera om när skuldsanering upphört.
Om skulden ökat under året ska detta kommenteras under ”Övriga upplysningar”
Övriga upplysningar
Här kan du uppge övrig information/förklaring som kan vara av betydelse för granskningen av räkningen till exempel:
- Uppgifter att det pågår en rättstvist
- Förklaring till varför skuld ökat under perioden
- Förklaring av oklar post i årsräkningen/sluträkningen
- Uppgift om att huvudmannen är dödsbodelägare
Glöm inte att fylla i och underteckna separat redogörelse för perioden.
Du som redovisar via vår e-tjänst behöver INTE skicka in separat redogörelseblankett då redogörelsen ingår i årsredovisningen i e-tjänsten.
Innan du skickar in års- eller sluträkningen, kontrollera följande:
Har du redovisat för rätt period?
Överensstämmer summan (A) + (B) med summan (C)+(D)?
Om det finns gemensamma tillgångar, inkomster, utgifter eller skulder med annan till exempel make/maka, har du angett även delbeloppet i noteringsfältet?
- Har du bifogat begärda verifikat?
- Har du skrivit under års- eller sluträkningen på heder och samvete?
- Är års- eller sluträkningen upprättad i beständig skrift? (d.v.s. inte blyerts)
- Har huvudmannen flyttat från kommunen under året? (Detta måste i så fall meddelas överförmyndarsektionen så att rätt kommun kan ta över ärendet)
- Har du bifogat redogörelsen? (Redogörelse ska fyllas i och bifogas även om inget arvode begärs)
- Har du skrivit under redogörelsen på heder och samvete?
- Är redogörelsen upprättad i beständig skrift? (det vill säga inte blyerts)
- Har du bifogat körjournal om du begär körersättning?
Tänk på att årsräkningen/sluträkningen och redogörelsen ALLTID ska skickas in i original.
När redovisningshandlingen inkommer till Överförmyndarsektionen görs alltid en första kontroll. Om något saknas eller är uppenbart fel t.ex. differens mellan A+B och C+D, kommer du få information om detta och då ska du komplettera eller i vissa fall göra om redovisningen. Handläggningen kommer då att fördröjas.
Därefter granskas redovisningarna i tur och ordning, vanligtvis i den ordning som den inkommit komplett.
Underlag som skall bifogas:
- Kontoutdrag med saldo för hela perioden för de konton som du har tillgång till.
- Årsbesked / saldobesked / värdeintyg för samtliga konton och tillgångar.
- Underlag för huvudmannens inkomster t.ex. lönebesked, pension, bostadstillägg.
- Verifikat för större/återkommande utgifter, verifikat för skulder, kvittenser för eventuella kontantuttag samt försäkring.
- Försäkringsbesked som visar att huvudmannen har hemförsäkring (försäkringsställe ska framgå) Observera att underlag för hemförsäkring även ska redovisas för huvudman som bor på boende.
Du ska dock vara beredd på att skicka in samtliga verifikat såsom kvitton, fakturor etc., om överförmyndarsektionen efterfrågar detta.
Observera att om det gäller första årsräkningen eller en sluträkning så ska alltid samtliga underlag bifogas.