Så hanterar vi ekonomiskt bistånd

När du ansöker om ekonomiskt bistånd i Trelleborgs kommun är det en ärendehandläggare som utreder din ansökan. Du får stöd av en arbetsmarknadssekreterare för att så snabbt som möjligt bli självförsörjande. Och för att följa ditt ärende kan du alltid logga in på Min sida eller kontakta Kontaktcenter om du behöver hjälp.

Din ansökan

När din ansökan kommit in via e-tjänsten eller på papper utreder en ärendehandläggare din ansökan. Det innebär att vi:

  • kontrollerar att alla nödvändiga uppgifter finns med.
  • räknar på din ekonomi utifrån riksnormen och riktlinjer för boendekostnader.
  • gör kontroller mot statliga myndigheter, såsom Försäkringskassan, CSN, A-kassan,  Skatteverket, Transportstyrelsen, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen.
  • tittar på om du uppfyller övriga krav utifrån din situation, till exempel om du är aktivt arbetssökande.
  • fattar beslut om din ansökan och meddelar dig inom en arbetsdag. Har du ansökt via e-tjänsten kan du se beslutet direkt på Min sida.

Om du tycker att beslutet är fel har du rätt att överklaga. 

Här finns mer information om att överklaga beslut om ekonomiskt bistånd.

Din väg till självförsörjning

I samband med din första ansökan om ekonomiskt bistånd bokar du tid för samtal med en arbetsmarknadssekreterare. Tillsammans gör ni en arbetsmarknadsplan för att du ska bli självförsörjande. Bokningen gör du i e-tjänsten eller via Kontaktcenter i Trelleborg eller kundvärd i Svedala.

Redan inom en arbetsdag får du träffa en arbetsmarknadssekreterare. Det innebär att du blir inskriven hos arbetsmarknadsförvaltningen och att du:

  • får stöd i att planera för hur du ska bli självförsörjande så snart som möjligt
  • ska ha löpande kontakt med arbetsmarknadssekreterare och följa din arbetsmarknadsplan
  • kan ta del av aktiviteter och insatser som hjälper dig nå ditt mål.

Det första mötet med arbetsmarknadssekreterare, samt att du följer din arbetsmarknadsplan, är obligatoriskt för att ärendehandläggare ska kunna utreda och fatta beslut om din ansökan.

Ditt ärende

  • Du kan alltid följa ditt ärende och se din planering på Min sida. Du får tillgång till Min sida när du loggat in i e-tjänsten och ansökt första gången
  • Om du lägger in ditt mobilnummer och din e-postadress i din profil får du en avisering när det finns uppdateringar i ditt ärende.
  • Behöver du hjälp med din ansökan eller undrar över något i ditt ärende? Ta kontakt med Kontaktcenter i Trelleborg eller kundvärd i Svedala.

Kontaktcenter för dig som bor i Trelleborg

0410-73 30 00

Öppettider
Måndag – torsdag 8.00-16.30
Fredag 9.00-16.00

Telefontid handläggare ekonomiskt bistånd (via Kontaktcenter)
Måndag – fredag 9.30-10.30

Besöksadress
Algatan 29
231 42
 Trelleborg

Postadress
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg

Kundservice för dig som bor i Svedala

040-626 80 11

Telefontid, handläggare ekonomiskt bistånd (via Kundservice)
Måndag – fredag 9.30-10.30

Öppettider
Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-15.00

Besöksadress 
Åbjörngatan 7
233 31 Svedala