Misstanke om felaktig utbetalning

Rätt bistånd till rätt person är vårt mål, därför jobbar vi aktivt med att utreda felaktiga utbetalningar. Om vi misstänker att en felaktig utbetalning har skett gör vi en utredning. Vid behov går vi vidare med polisanmälan.

Var noggrann när du fyller i din ansökan

Det är viktigt att de uppgifter du lämnar om dina ekonomiska förhållanden är korrekta. Om uppgifterna inte stämmer kan det orsaka att du får en felaktig utbetalning eller ett för högt belopp. Om vi misstänker att du medvetet lämnat oriktiga uppgifter är vi skyldiga att göra en polisanmälan.

Bidragsbrott

Enligt lagen gör du dig skyldig till bidragsbrott om du:

  • medvetet försöker få ut mer pengar från trygghetssystemen än vad du har rätt till.
  • lämnar felaktiga uppgifter av grov oaktsamhet eller slarv.
  • låter bli att anmäla ändrade förhållanden.

Har vi betalat ut för mycket pengar till dig?

Om vi betalat ut för mycket pengar till dig är du skyldig att betala tillbaka detta. Kontrollera därför att beloppet du fått utbetalat är samma som står angivet i ditt beslut.

Misstänker du att någon fått ekonomiskt bistånd på felaktiga grunder?

Om du misstänker att en person beviljats bidrag på felaktiga grunder så kan du tipsa oss om det. Vi utreder alla tips som lämnas till oss och du har rätt att vara anonym.
Du kan lämna ditt tips via e-tjänsten eller via Kontaktcenter.

Lämna tips om felaktig utbetalning (e-tjänst)

Kontaktcenter för dig som bor i Trelleborg

0410-73 30 00

Öppettider
Måndag – torsdag 8.00-16.30
Fredag 9.00-16.00

Telefontid handläggare ekonomiskt bistånd (via Kontaktcenter)
Måndag – fredag 9.30-10.30

Besöksadress
Algatan 29
231 42
 Trelleborg

Postadress
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg

Kundservice för dig som bor i Svedala

040-626 80 11

Telefontid, handläggare ekonomiskt bistånd (via Kundservice)
Måndag – fredag 9.30-10.30

Öppettider
Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-15.00

Besöksadress 
Åbjörngatan 7
233 31 Svedala