Misstanke om felaktig utbetalning
Rätt bistånd till rätt person är vårt mål, därför jobbar vi aktivt med att utreda felaktiga utbetalningar. Om vi misstänker att en felaktig utbetalning har skett gör vi en utredning. Vid behov går vi vidare med polisanmälan.
Var noggrann när du fyller i din ansökan
Det är viktigt att de uppgifter du lämnar om dina ekonomiska förhållanden är korrekta. Om uppgifterna inte stämmer kan det orsaka att du får en felaktig utbetalning eller ett för högt belopp. Om vi misstänker att du medvetet lämnat oriktiga uppgifter är vi skyldiga att göra en polisanmälan.
Bidragsbrott
Enligt lagen gör du dig skyldig till bidragsbrott om du:
- medvetet försöker få ut mer pengar från trygghetssystemen än vad du har rätt till.
- lämnar felaktiga uppgifter av grov oaktsamhet eller slarv.
- låter bli att anmäla ändrade förhållanden.
Har vi betalat ut för mycket pengar till dig?
Om vi betalat ut för mycket pengar till dig är du skyldig att betala tillbaka detta. Kontrollera därför att beloppet du fått utbetalat är samma som står angivet i ditt beslut.
Misstänker du att någon fått ekonomiskt bistånd på felaktiga grunder?
Om du misstänker att en person beviljats bidrag på felaktiga grunder så kan du tipsa oss om det. Vi utreder alla tips som lämnas till oss och du har rätt att vara anonym.
Du kan lämna ditt tips via e-tjänsten eller via Kontaktcenter.
Lämna tips om felaktig utbetalning (e-tjänst)
Kontaktcenter för dig som bor i Trelleborg
Öppettider
Måndag – torsdag 8.00-16.30
Fredag 9.00-16.00
Telefontid handläggare ekonomiskt bistånd (via Kontaktcenter)
Måndag – fredag 9.30-10.30
Besöksadress
Algatan 29
231 42 Trelleborg
Postadress
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg
Kundservice för dig som bor i Svedala
Telefontid, handläggare ekonomiskt bistånd (via Kundservice)
Måndag – fredag 9.30-10.30
Öppettider
Måndag-torsdag 8.00-17.00
Fredag 8.00-15.00
Besöksadress
Åbjörngatan 7
233 31 Svedala