Uppmärksamhet vid bokning av hembesök
Trelleborgs kommuns biståndshandläggare har uppmärksammat att felaktiga bokningar för hembesök kan ha gjorts.
– För att förhindra eventuella bedrägerier, vill vi klargöra hur vi arbetar och vilka rutiner vi följer, säger Else Kari Palm, enhetschef för myndighetsenheten Vård och omsorg.
Rutinerna är att biståndshandläggarna bokar hembesök antingen per telefon eller genom att skicka ett brev. De informerar även om att en närstående är välkommen att delta vid hembesöket om så önskas. Biståndshandläggarna använder alltid namnskylt med Trelleborgs kommuns logotype på, vid hembesök.
– Vi uppmuntrar kunderna att höra av sig om de blir uppringda av okända och att inte släppa in personer som de inte har avtalade tider med, fortsätter Else Kari Palm.
Misstankar om eventuella bedrägerier uppstod då kunder hörde av sig och frågade om hembesök, som visade sig inte vara bokade av kommunens ordinarie personal. Samma sak inträffade vid ett flertal tillfällen under en kort period.
– Vi misstänker att någon utomstående bokat hembesök och felaktigt uppgett att samtalet kom från Trelleborgs kommun, säger Malin Ekblad, säkerhetschef på Trelleborgs kommun. Det är bra om personer som får hembesök och deras anhöriga är uppmärksamma.