Trelleborg backar i SKR:s företagsundersökning – men förbättringsarbetet pågår

Trelleborgs kommun har tappat i årets upplaga av Insikt, en årlig servicemätning som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) gör bland företagare i hela landet. Kommunens NKI-resultat landar på 67 – att jämföra med förra årets 72. Samtidigt pågår flera insatser för att stärka dialogen och servicen gentemot näringslivet.

I undersökningen bedöms kommunens service inom områden som bemötande, kompetens, effektivitet, rättssäkerhet, information och tillgänglighet. Nöjd-Kund-Index (NKI) baseras på fyra myndighetsområden: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Det är företagare som har ett avslutat ärende inom något av dessa områden som deltar i mätningen.

–Vi är inte nöjda med resultatet, men vi är samtidigt tacksamma för de företagare som tagit sig tid att ge sin bild, säger Per Jönsson, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Nu gäller det att ta tillvara på det vi fått veta och fortsätta arbetet framåt – jag vill att vi kommer betydligt högre vid nästa mätning.

– Vi accepterar inte att ligga under snittet, säger Erik Lundström, näringslivspolitiskt kommunalråd. Trelleborg ska stå för service och bemötande i toppklass, som stärker företagandet i kommunen.

Systematiskt förbättringsarbete pågår

Under året har kommunen bland annat stärkt det interna samarbetet mellan myndighetsområden och arbetat utifrån en handlingsplan som bygger på kommunens näringslivsstrategi.

Flera konkreta förbättringsförslag har också kommit in från företagare som haft kontakt med kommunen – och används nu som underlag för utveckling.

Ett riktat förbättringsarbete kopplat till årets resultat är redan påbörjat och sker i nära samverkan med berörda verksamheter. Fokus ligger bland annat på att utveckla arbetsprocesser, utifrån de synpunkter som kommit in, och att stärka dialogen med företagarna via olika forum. En nyhet är att kommunen kommer införa en enkät som skickas ut efter avslutat ärende.

– Genom att be om återkoppling direkt efter avslutat ärende får vi snabbare och mer träffsäkra insikter. Det gör att vi löpande kan förbättra servicen till både invånare och företag, säger Per Jönsson.

Näringslivsstrategi och handlingsplan

Så arbetar vi med näringslivsfrågor