Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare
Vet du hur du gör om du fått en faktura på en vara som du inte har beställt? Eller undrar du om du kan få pengarna tillbaka när den inköpta tröjan inte motsvarade dina förväntningar? Hos kommunens konsumentvägledare kan du som privatperson i Trelleborg få hjälp med frågor som rör konsumenträtt.
Kommunens konsumentvägledare kan exempelvis svara på frågor som rör reklamation av en vara eller tjänst, ge dig råd om vad du ska tänka på innan du ingår avtal eller hjälpa dig med hur du bestrider en faktura.
– Du kan boka tid med någon av oss konsumentvägledare genom att ringa Kontaktcenter eller fylla i ett formulär på kommunens webbplats, berättar Maja Holmgren, konsumentvägledare på Trelleborgs kommun.
Exempel på områden där du kan få råd och tips av kommunens konsumentvägledare:
- Reklamation
- Ångerrätt
- Bytesrätt
- Öppet köp
- Abonnemangsfrågor
– Våra tjänster är kostnadsfria och vi kan ge dig opartisk vägledning kring konsumentfrågor. Däremot hanterar vi inte tvister mellan privatpersoner eller näringsidkare. I dessa fall kan du vid behov kontakta en jurist eller advokat, säger Maja Holmgren.
Boka tid med en konsumentvägledare
Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du på Konsumentverkets webbplats Hallå konsument.