Sjövikskolan får beröm för inkluderande arbetssätt
På Sjöviksskolan i Trelleborg arbetar man på ett bra sätt för att skapa en tillgänglig lärmiljö för elever med neuropsykiatriska svårigheter. Det menar Skolinspektionen som kvalitetsgranskat skolan.
Den sammanfattande motiveringen till Skolinspektionens beslut är att rektorns målsättning om en tillgänglig utbildning för alla elever, där mångfald och olikhet ses som något värdefullt, är väl förankrad bland all personal. Ansvarsfördelning och roller är tydliga i tillgänglighetsarbetet.
Granskningen visar också att rektorn leder och organiserar ett systematiskt tillgänglighetsarbete och ser till att det finns förutsättningar för att identifiera och undanröja hinder i lärmiljön som kan finnas för elever som kan ha neuropsykiatriska svårigheter.
Rektor Andrea Roos Jensen menar själv att just kontinuitet bland personalen och ledningen, samt att hålla riktning i ett förändringsarbete är framgångsfaktorer.
– Det gäller att hålla i, hålla ut och hålla om, säger Andrea Roos Jensen.
Andra områden som Skolinspektionen berömmer är:
- De kompetensutvecklingsinsatser som genomförs för att öka personalens kunskap om neuropsykiatriska svårigheter.
- Att det finns forum och förutsättningar för personalen på skolenheten att regelbundet utbyta erfarenheter samt få möjlighet att pröva och implementera nya inslag i undervisningen som därefter följs upp kollegialt.
Skolinspektionens granskning är en tematisk kvalitetsgranskning av grundskolors arbete för en inkluderande utbildning. Syftet är att granska skolors arbete för att skapa en tillgänglig lärmiljö som en del i en inkluderande utbildning, med särskilt fokus på de utmaningar i lärmiljön som förknippas med neuropsykiatriska svårigheter. Granskningen inriktas mot grundskolans årskurser 7-9.