Framtida stadsutveckling i fokus när centrala gator byggs om
Södra delen av Corfitz Beck-Friisgatan blir gångfartsgata. Östra delen av Hamngatan smalnas av och får en ansiktslyftning. Samtidigt läggs ledningar i gatan om. Med åtgärderna prioriteras gång- och cykeltrafikanter när Trelleborg växer mot havet.

I mars 2025 inleds arbetet med att utveckla delar av Hamngatan och Corfitz Beck-Friisgatan. De aktuella gatuavsnitten ramar in kvarteret Herkules där bygget av den 16 våningar höga hotell- och konferensbyggnaden pågår.
Ombyggnationerna är en del av förtätningen och anpassningen till stadens framtida behov när Sjöstaden byggs i nuvarande hamnområdet. Genom att skapa god framkomlighet och välfungerande gaturum stärks innerstadens attraktivitet inte minst för oskyddade trafikanter.
VA-omläggningar och ny belysning
Fokus för planeringen framåt är en god kollektivtrafikförsörjning med gång- och cykelstråk med god framkomlighet. Fokus är också att skapa goda och säkra kopplingar över Hamngatan.
Hamngatan smalnas av genom flytt av kantsten och ombyggnation som bland annat innebär nya beläggningar på gångbanorna, ny belysning och ny avvattning av gatan. Samtidigt genomförs ny- och omläggning av VA-ledningar. Längs gatan skapas på- och avstigningszoner för bilar med bättre möjligheter att hämta och släppa passagerare.
Gående prioriteras på CB-Friisgatan
Även Corfitz Beck-Friisgatans södra del förnyas, från Hamngatan och upp till pollarna vid bankentrén där gågatan tar vid. Gatumiljön fräschas upp bland annat genom ny beläggning och regleras i samband med arbetet om till så kallat gångfartsområde där parkeringsförbud gäller. I ett gångfartsområde har fordon väjningsplikt mot gående och får inte köras med högre hastighet än gångfart.
Viktiga stråk skapar trafiksäkerhet
Hamngatan kommer även fortsättningsvis att fungera som ett huvudstråk för kollektivtrafik samt gång-, cykel- och biltrafik.
Samtidigt förstärks CB-Friisgatans funktion som ett viktigt lokalt stråk som kopplar samman innerstaden med Västra Sjöstaden. När södra delen av gatan blir gångfartsområde skapas en säkrare trafikmiljö och bättre framkomlighet för oskyddade trafikanter.
Klart i september
Genom ombyggnationen av gatuavsnitten skapas förutsättningar för den funktionsblandade stad som Trelleborgs kommun eftersträvar i utvecklandet av området närmast innerstaden, kring centralstationen och det öst-västliga trafikstråket Hamngatan/Strandgatan.
Byggstarten planeras till mars 2025 och hela entreprenaden beräknas vara färdigställd i slutet av september i år. Arbetet utförs av VBA Syd.