Föreningar nöjda med kommunens anläggningar och service
Föreningsrepresentanter är i hög utsträckning nöjda med kommunens kultur- och idrottsanläggningar – både vad gäller skötsel och service. Man har också högt förtroende för kommunens personal.
2024 infördes ett nytt system där föreningar enklare kan hantera lokalbokningar och söka föreningsbidrag. En enkät som genomfördes under vintern visar att föreningsrepresentanter i kommunen är nöjda med både service och bemötande från såväl administrativ personal som vaktmästare, badvärdar och andra kommunanställda.
100 personer svarade på enkäten, varav de flesta har någon form av uppdrag i en förening. Även privatpersoner bjöds in för att svara.
Sammanställningen visar att:
- 93 procent respektive 90 procent är nöjda eller mycket nöjda med bemötande från de kommunanställda de har kontakt med i administrativa ärenden respektive den personal de möter på anläggningarna
- 92 procent har förtroende för den personal de kommer i kontakt med
- 59 procent upplever skötseln av kommunens bokningsbara anläggningar och lokaler som bra eller mycket bra
- 30 procent tycker att de i viss grad kan påverka den service kommunen erbjuder föreningar och privatpersoner – och 5 procent upplever att de kan påverka i hög grad
- 61 procent upplever tryggheten på kommunens bokningsbara anläggningar och lokaler som bra eller mycket bra
Förtroende och inflytande
Hanna Edwall, föreningssamordnare på kultur- och fritidsförvaltningen, gläds åt att föreningarna är nöjda med kommunens service. Hon lyfter särskilt fram frågan om förtroende och inflytande, som är en av kommunfullmäktiges politiska prioriteringar.
– Det är viktigt att aktivt jobba för att göra fler delaktiga. Under 2025 kommer vi bjuda in föreningarna till dialog i olika former och sammanhang, säger Hanna Edwall, föreningssamordnare på kultur- och fritidsförvaltningen.
När det gäller vad som kan förbättras nämns önskemål om mer belysning vid vissa anläggningar samt bättre tillgänglighet i form av utökade öppettider. Några av de svarande önskar också mer städning i anslutning till anläggningarna och, på vissa ställen, bättre underhåll.
I linje med trygghetsmätning
Enkäten lyfter även fram trygghetsaspekten, vid anläggningarna och på väg till och från dem. 61 procent upplever tryggheten på kommunens bokningsbara anläggningar och lokaler som mycket bra eller bra.
Det stämmer överens med resultatet i Polisens årliga trygghetsmätning som presenterades i december. Den mätningen visar att den upplevda tryggheten i Trelleborg ökat jämfört med föregående år.
Nyhet 26 november 2024: Trelleborg tryggare enligt årets trygghetsmätning