Bra betyg för socialtjänsten i brukarundersökning
Individ- och familjeomsorgen i Trelleborgs kommun har deltagit i den nationella brukarundersökningen för att få insikter i brukarnas upplevelser av verksamheten. Årets undersökning visar glädjande resultat, där brukarnöjdheten inom flera områden placerar Trelleborg bland de 25 procent bästa i landet.
Nytt för i år var att brukarundersökningen också omfattade öppenvården inom enheten råd och stöd för barn och unga. Inom områden som riktar sig till vuxna har individ- och familjeomsorgen valt att lägga till egna frågor, exempelvis om upplevelsen av att ha samma boendestödjare inom socialpsykiatrin.
Ökat deltagande och höga betyg
– Ett av våra mål för 2024 var att öka antalet svar i brukarundersökningen. Det målet uppnådde vi, nu svarade 334 personer att jämföra med 210 året innan. Vi får också positiva omdömen. När det gäller helhetssyn på individ- och familjeomsorgen hamnar vi bland de 25 procent bästa i landet, säger Maria Rosenquist, avdelningschef i Trelleborgs kommun.
Fortsatt utveckling
För verksamheter som inte täcks av den nationella undersökningen, såsom familjerätt och familjerådgivning, har individ- och familjeomsorgen utvecklat lokala undersökningar som genomförs antingen löpande eller parallellt med den nationella enkäten.
– Vi ser resultaten som en bekräftelse på att vi gör många saker rätt och kommer använda de värdefulla insikterna för att fortsätta utveckla verksamheten, säger Maria Rosenquist.