Registrera farligt avfall
Från och med den 1 november 2020 gäller nya krav på verksamheter som producerar, hanterar och behandlar farligt avfall. Det innebär att du som företagare måste registrera uppgifter i Naturvårdsverkets nationella register om farligt avfall som förekommer din verksamhet.
Så här berörs din verksamhet
Om din verksamhet producerar, transporterar, samlar in, lämnar, behandlar eller i övrigt hanterar farligt avfall är du skyldig att föra anteckningar om detta. Anteckningarna ska du sedan registrera i Naturvårdsverkets nationella register.
Exempel på verksamheter och avfall:
- kontor (lysrör, viss elektronisk utrustning, batterier)
- jordbrukare (kasserade växtskyddsmedel)
- frisersalonger (farliga kemikalierester)
- tatuerare och skönhetssalonger (kasserade stickande eller skärande verktyg)
- riv- och byggföretag (jord-, bygg- eller rivavfall som innehåller farliga ämnen)
- bilmekaniker (spillolja, oljefilter, bilbatteri).
Det är ditt ansvar som verksamhetsutövare att ta reda på vilket farligt avfall som förekommer i din verksamhet och om du är anteckningsskyldig.
Hur du registrerar ditt avfall
Vilka uppgifter ditt företag ska anteckna beror på vad ni gör med avfallet. I samband med att avfallet förs bort ska du anteckna följande uppgifter för varje typ av farligt avfall:
- var avfallet producerats
- datum för borttransport
- transportsätt
- vem som ska transportera bort avfallet
- avfallets vikt i kilogram
- mottagningsplats
Uppgifterna ska rapporteras till det nationella registret senast två dagar efter att de antecknats.
Registret hittar du som en e-tjänst på Naturvårdsverkets webbplats.
Miljöavdelningen i Trelleborgs kommun har ansvar för tillsynen av verksamheter som hanterar farligt avfall.