Skicka faktura till kommunen

Sedan 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras elektroniskt. Trelleborgs kommun ställer därför krav på dig som leverantör att du skickar elektronisk faktura (e-faktura) till oss. PDF-fakturor och inskannade pappersfakturor räknas inte som e-fakturor.

Trelleborgs kommun tar inte emot pappersfakturor eller PDF-fakturor.
Från den 1 januari 2025 returneras dessa till avsändaren.

Vi tar emot e-fakturor i dessa format

  • PEPPOL BIS Billing 3
  • Svefaktura 1.0
  • Manuellt registrerad faktura via vår fakturaportal (InExchange)

Fakturauppgifter

Fakturaadress
Trelleborgs kommun
Box 173
231 23 Trelleborg

Organisationsnummer
212000-1199

PEPPOL-ID
0007:2120001199

GLN-adress
7359991830008

VAT/Momsregistreringsnummer
SE212000119901

Ange alltid referens

Ange referens bestående av fyra (4) siffror eller fyra (4) siffror i kombination med tre (3) bokstäver. Till exempel 1234 eller 1234XXX.

Kunden ska alltid ange sin referens när de beställer en vara eller tjänst av dig.

Krav på fakturan och villkor

Trelleborgs kommun har 30 dagars betalningsvillkor, räknat från fakturadatum.

Alla leverantörer som skickar fakturor till oss ska inkludera uppgift om F-skattebevis. Om du som är befriad från F-skatt ska du bifoga intyg från Skatteverket till varje faktura. Är du inte momsregistrerad ska fakturan inte innehålla några momsposter.

Information om vilka uppgifter en faktura ska innehålla (Skatteverket)

Information om E-fakturalagen (Myndigheten för digital förvaltning)

Saknar du lösning för e-faktura?

Om du inte har en lösning för att skicka e-fakturor kan du använda vår fakturamottagares portal. Via portalen kan du registrera 100 fakturor varje år helt kostnadsfritt.

Bra att veta

  • I aktiv arbetstid tar det i regel högst 15 minuter från er part att komma igång med portallösningen.
  • E-fakturor har en positiv miljöpåverkan.
  • Du kan använda samma e-fakturalösning mot många av era kunder.
  • Konkurrensfördel med e-faktura.

Kom igång med e-fakturering

För att komma igång med e-faktura kontaktar du vår samarbetspartner InExchange. InExchange har allt från webbregistrering till lösningar för att skicka e-fakturor direkt från ditt affärssystem, till exempel Brilijant, Hogia, Pyramid, FDT, Visma eller Fortnox.

InExchange telefon: 0500-44 63 60

Kom igång utan kostnad på InExchange

Frågor om leverantörsfakturor