E-faktura från kommunen
Nu kan du som privatperson få dina fakturor från Trelleborgs kommun som elektronisk faktura. E-faktura erbjuds alla kunder som är anslutna till en internetbank och avser alla typer av fakturor utställda av Trelleborgs kommun.
En e-faktura är en elektronisk informations- och betalningstjänst för distribution och presentation av elektroniska fakturor. Istället för att skicka fakturan på papper, möjliggör e-faktura att fakturorna distribueras elektroniskt till privatpersoner.
Vem kan använda e-faktura?
Privatpersoner som är kund i en Internetbank kan ta emot sina fakturor som e-fakturor.
Ta emot och betala e-faktura
När du anmält att du vill ta emot e-faktura från Trelleborgs kommun skickas dina fakturor via internet till din internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel.
När du har en oläst eller obetald e-faktura visas länken Du har inkomna e-fakturor på startsidan. Här kan du se dina inkomna e-fakturor tills du har betalat dem.
Du betalar fakturan genom att välja konto och godkänna betalningen. Alla andra uppgifter är redan ifyllda. Betalningsdatum och belopp kan du ändra om du vill. Banken bevakar betalningen som sker på fakturans förfallodatum om ingen ändring av förfallodatum gjorts.
Dina e-fakturor sparas i internetbanken under historiska dokument upp till 18 månader.
Kan jag betala någon annans elektroniska faktura?
Ja, du fyller i både dina och den andra personens uppgifter på anmälningsformuläret.
Så här beställer du e-faktura
- Logga in på internetbanken
- Gå till Startsida/Beställ tjänster
- Välj anmälan/avanmälan elektronisk faktura
- Välj Trelleborg i listan/sökfönstret och välj den verksamhet i kommunen du vill få e-faktura från (till exempel barn och omsorg eller VA och avfall)
- Fyll i de uppgifter som efterfrågas
Privatpersoner godkänner och skickar anmälan
När du betalat dina fakturor i internetbanken får du upp en lista med företag som du betalat till, och som kan skicka e-faktura till dig. Anmäl att du vill ta emot e-faktura genom att markera ett företag i listan och fyll i anmälan. Nästa gång får du en e-faktura från företaget direkt till din internetbank.
Varför ska du välja e-faktura?
Det finns många fördelar med att ta emot e-fakturor för dig som privatperson. Det förenklar din vardagsekonomi, alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda, och du slipper krångliga OCR-nummer. Du slipper fakturorna i din brevlåda, de kommer enkelt och smidigt till din dator istället.
Arkiveringen sköter banken, alla dina e-fakturor finns samlade i minst 18 månader. Du bidrar till en bättre miljö och tillsammans sparar vi på papper, tryckning och transporter.