Livsmedelskontroll, avgifter
Här hittar du avgifter för registrering av livsmedelsverksamhet, årlig kontrollavgift, uppföljande kontroller och klagomål.
Registrering av livsmedelsverksamhet
När vi registrerar din verksamhet tar vi ut en registreringsavgift som motsvarar två timmar administrativt arbete, under 2024 är avgiften 2 660 kronor. Avgiften faktureras efter att du fått ditt beslut om registrering av livsmedelsanläggning.
Årlig kontrollavgift
Samhällsbyggnadsförvaltningen tar ut en timavgift för varje kontroll som utförs hos din verksamhet. Du kommer att betala avgiften efter att livsmedelskontrollen har gjorts i din verksamhet och enligt gällande timavgift. Vi baserar avgiften på tiden (antal timmar) som vi har arbetat i varje kontrollärende.
Hur stor avgift du kommer att betala beror på hur lång tid livsmedelskontrollen tar. Då räknar vi också in tid som inte spenderats på plats hos din verksamhet, till exempel samhällsbyggnadsförvaltningens förberedelser, skrivelse av kontrollrapport och administrativt arbete.
Avgift för uppföljande livsmedelskontroll och utredning av klagomål
Planerade kontrollbesök från samhällsbyggnadsförvaltningen ingår i din årliga avgift. Om vi upptäcker brister som kräver uppföljning, eller om vi på grund av klagomål behöver göra extra kontroller i din verksamhet, kommer vi att ta ut en timavgift för uppföljande kontroll. Timavgiften är då densamma som för ordinarie planerade kontroller, det vill säga 1 330 kronor.
Samhällsbyggnadsförvaltningen tar betalt för den tid som har gått åt för att handlägga anmälningar och utföra kontroll, samt eventuella kostnader för provtagning och analys av prover. Om klagomålen på din verksamhet visar sig vara obefogade, behöver du inte betala någon avgift.