Avfall och återvinning, avgifter
Avfallshanteringen finansieras enbart genom taxor och avgifter utan något stöd från skattemedel. Avfallsavgifterna ska täcka kommunens hela kostnad för avfallshanteringen.
Den aktuella taxan för avfallshantering i Trelleborgs kommun gäller från 1 januari 2024.
Detta bekostar taxorna och avgifterna
- Varje fastighet betalar en grundavgift som ska täcka kostnader för kommunens återvinningscentraler, hantering av farligt avfall, informationsinsatser, Kontaktcenter och planeringsarbete.
- Grundavgift tas ut även om du har uppehåll i avfallshämtningen på grund av obebodd fastighet. För kommunen kvarstår kostnader som täcks av grundavgiften även om du under viss tidsperiod inte ger upphov till hushållsavfall som behöver hämtas vid fastigheten.
- Till grundavgiften kommer abonnemang på avfallskärl och eventuell tilläggstjänst. Abonnemang tillsammans med tilläggstjänst utgör årsavgiften.
- Matavfallsinsamling för flerfamiljshus och verksamheter finansieras genom taxa.
- Flerfamiljshus och verksamheter ska också betala abonnemang för att täcka kommunens kostnader för fastighetsnära insamling av förpackningar.
- I avgiften för trädgårdsavfall ingår tömning 18 gånger per år under veckorna 12-47.
- Slamtömning av enskilda avlopp och fettavskiljare finansieras genom taxa.
I taxan för hämtning av avfallskärl ingår
- Insamling och transport av hushållsavfall samt drift och underhåll av avfallskärl och fordon.
- Behandling av insamlat restavfall som går till energiåtervinning och av matavfall som går till biogasproduktion.
- Drift och underhåll av bemannade återvinningscentraler.
- Kommunikation och kundservice.
- Övergripande styrning och planering.
Avfallstaxa Trelleborgs kommun
Kontaktcenter
kontaktcenter@trelleborg.se
0410-73 30 00
Adress
Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg
Besöksadress
Trelleborgs kommun
Algatan 29
231 42 Trelleborg
Kontaktcenters öppettider (helgfria dagar):
- Måndag-torsdag 08.00-16.30
- Fredag 09.00-16.00