Avfall och återvinning, avgifter

Avfallshanteringen finansieras enbart genom taxor och avgifter utan något stöd från skattemedel. Avfallsavgifterna ska täcka kommunens hela kostnad för avfallshanteringen.

Den aktuella taxan för avfallshantering i Trelleborgs kommun gäller från 1 januari 2024.

Detta bekostar taxorna och avgifterna

  • Varje fastighet betalar en grundavgift som ska täcka kostnader för kommunens återvinningscentraler, hantering av farligt avfall, informationsinsatser, Kontaktcenter och planeringsarbete.
  • Grundavgift tas ut även om du har uppehåll i avfallshämtningen på grund av obebodd fastighet. För kommunen kvarstår kostnader som täcks av grundavgiften även om du under viss tidsperiod inte ger upphov till hushållsavfall som behöver hämtas vid fastigheten.
  • Till grundavgiften kommer abonnemang på avfallskärl och eventuell tilläggstjänst. Abonnemang tillsammans med tilläggstjänst utgör årsavgiften.
  • Matavfallsinsamling för flerfamiljshus och verksamheter finansieras genom taxa.
  • Flerfamiljshus och verksamheter ska också betala abonnemang för att täcka kommunens kostnader för fastighetsnära insamling av förpackningar.
  • I avgiften för trädgårdsavfall ingår tömning 18 gånger per år under veckorna 12-47.
  • Slamtömning av enskilda avlopp och fettavskiljare finansieras genom taxa.

I taxan för hämtning av avfallskärl ingår

  • Insamling och transport av hushållsavfall samt drift och underhåll av avfallskärl och fordon.
  • Behandling av insamlat restavfall som går till energiåtervinning och av matavfall som går till biogasproduktion.
  • Drift och underhåll av bemannade återvinningscentraler.
  • Kommunikation och kundservice.
  • Övergripande styrning och planering.

Kontaktcenter

0410-73 30 00
Adress

Trelleborgs kommun
231 83 Trelleborg

Besöksadress

Trelleborgs kommun
Algatan 29
231 42 Trelleborg

Kontaktcenters öppettider (helgfria dagar):

  • Måndag-torsdag 08.00-16.30
  • Fredag 09.00-16.00