Så går ansökningsprocessen till
Så här går det till när du ansöker om få anlägga ett litet avlopp till din fastighet. I processbeskrivningen framgår det vem (fastighetsägaren eller miljöavdelningen) som ansvarar för vad.
Med miljöavdelningen avses miljöavdelningen på Trelleborgs kommun. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
- Fastighetsägaren tar kontakt med miljöavdelningen.
- Miljöavdelningen ger kort information per telefon, samt skickar ut ansöknings-/anmälningsblankett och informationsmaterial.
- Vid behov besöker miljöinspektören fastigheten tillsammans med sökanden och eventuell entreprenör.
- Fastighetsägaren projekterar anläggningen och utför exempelvis nödvändiga markundersökningar.
- Fastighetsägaren lämnar in ansökan/anmälan.
- En miljöinspektör granskar ansökan/anmälan. Saknas handlingar, efterfrågas kompletteringar.
- Miljöinspektören besöker fastigheten tillsammans med sökanden och eventuell entreprenör.
- Miljöavdelningen skickar ut handlingar till berörda grannfastigheter för att få in eventuella synpunkter.
- Beslut tas av miljöavdelningen. Beslut kan innebära tillstånd med villkor som ska följas.
- Fastighetsägaren läser och granskar beslutet. Observera att anläggningsarbetet av avloppsanordningen inte får påbörjas innan du fått det ansökta tillståndet.
- Fastighetsägaren påbörjar arbetet med att anlägga avloppet och kontrollerar anläggningsarbetet med hjälp av villkoren i tillståndet.
- Fastighetsägaren kontaktar miljöavdelningen i god tid innan anläggningen ska övertäckas. Alternativt skickar fastighetsägaren en entreprenörsrapport och fotodokumentation till miljöavdelningen. Entreprenörsrapporten ska vara undertecknad av fastighetsägaren och den som har utfört det huvudsakliga anläggningsarbetet.
- Miljöavdelningen inspekterar avloppsanläggningen på plats eller granskar inskickad entreprenörsrapport och fotodokumentation.
- Avloppsanläggningen är utförd enligt tillstånd och ärendet avslutas. VA- och avfallsavdelningen på Trelleborgs kommun informeras så att fastigheten tas med i schemat för årlig slamtömning av avloppsanläggning.
Fastighetsägaren ansvarar för att skicka slamtömningsinstruktioner till VA- och avfallsavdelningen på Trelleborgs kommun, så att den nya avloppsanläggningen töms på slam på rätt sätt.