Byagården och Anderslövs hemvård får bäst betyg i brukarundersökning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? Nu har årets resultat i Socialstyrelsens nationella undersökning kommit. För Trelleborgs kommun blev det ett resultat snarlikt förra årets där vård- och omsorgsboende hamnade över genomsnittet och hemvården strax under.
Två verksamheter sticker ut i positiv bemärkelse. Byagårdens vård- och omsorgsboende fick hundra procent nöjda hyresgäster och Anderslövs hemvård kunde också visa upp ett hundraprocentigt resultat.
Viktigt att få in synpunkter
– Vi är tacksamma för alla som har deltagit i undersökningen. Kundernas och hyresgästernas synpunkter är viktiga för det fortsatta utvecklingsarbetet inom verksamheterna. Alla enheter har fått i uppdrag att använda resultaten för att se över och stärka de områden som behöver förbättras och/eller bibehålla där man har mycket bra resultat, säger Petra Dahlsjö, biträdande avdelningschef för vård och omsorg i Trelleborgs kommun.
Bra betyg för bemötandet
Hyresgästerna på kommunens vård- och omsorgsboenden är i stort sett lika nöjda i år (81 procent) jämfört med förra året (82 procent). De upplever att de får ett bra bemötande (95 procent), känner sig trygga (89 procent) och att personalen har den kunskap och kompetens som behövs för att göra sitt arbete (87 procent).
Inom hemvården ligger nöjdheten på nästan samma nivå som förra året (84 procent). Personalens bemötande får högt betyg (94 procent) och förtroendet för personalen har ökat med två procent till 88 procent. På påståendet ”Det är lätt att få kontakt med hemvårdens personal” ligger Trelleborg tio procent högre (85 procent) än genomsnittet i Sverige. Ett utvecklingsområde inom hemvården är möjligheterna att få träffa sin fasta omsorgskontakt oftare.
Behöver höja svarsfrekvens
Ett annat utvecklingsområde är svarsfrekvensen.
– Tyvärr har svarsfrekvensen minskat inom hemvården och i år besvarade bara drygt 46 procent enkäten, att jämföra med drygt 55 procent nationellt sett. På vård- och omsorgsboenden har vi dock en högre svarsfrekvens, 53 procent jämfört med genomsnittet som är 44 procent, säger Petra Dahlsjö.