Trelleborgs kommun klättrar i kundservicemätning
För tredje året i rad deltar Trelleborgs kommun i en kundserviceundersökning som genomförs av organisationen SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur landets invånare upplever servicen i sin kommun.
I årets mätning fortsätter siffrorna för Trelleborgs kommun att peka uppåt – något som Malin Ekblad, chef för kommunens kontaktcenter, tycker är glädjande.
– Vi ser en positiv trend när det gäller hur nöjda kommuninvånarna är med servicen när de kontaktar Trelleborgs kommun. Och för första gången sedan våra mätningar började ligger vår kommun över riksgenomsnittet när det gäller kundnöjdheten. Det handlar både om kommunens bemötande och hur enkelt man upplever det som kommuninvånare att få hjälp med sin fråga, säger Malin Ekblad.
I år säger 84,3 procent (jämfört med 79,9 procent år 2023) av de som deltagit i undersökningen att de är nöjda med Trelleborgs kommuns bemötande vid kontakt med kommunen via telefon eller e-post. 76,5 procent tycker också att det är enkelt att få hjälp med sin fråga eller sitt ärende (jämfört med 71,1 procent år 2023).
– Undersökningen ger oss insikt i kommuninvånarnas upplevelse av kommunens service och bemötande. Den ger oss också ett underlag för att utveckla kommunens verksamhet utifrån invånarnas behov och förväntningar, säger kommundirektör Gisela Öst.
Om SKR:s serviceundersökning
Våren 2022 lanserade SKR ett nytt koncept för att mäta invånarnas upplevelse av service och bemötande, vid kontakt med sin kommun. Sedan starten har undersökningen genomförts tillsammans med företaget Brilliant FutureSverige AB.
Totalt deltog 89 kommuner i 2024 års servicemätning. På riksnivå ansåg i genomsnitt 83,8 procent av de tillfrågade att de var nöjda med bemötandet från sin kommun. 74,9 procent tyckte att det var enkelt att få hjälp med sin fråga/sitt ärende när de kontaktade kommunen. I årets kundservicemätning låg resultatet för Trelleborgs kommun över riksgenomsnittet.