Ny asfaltstyp med lägre klimatpåverkan läggs på Fagerängen

Publicerad:

Trelleborgs kommun lägger ny asfalt med lägre klimatpåverkan på Syster Jennys väg på Fagerängen. Beläggningen används för första gången i Trelleborg och väntas göra ett mindre klimatavtryck än konventionell asfalt. Arbetet är en del i kommunens asfaltsprogram för 2024.

Syster Jennys väg får ny, klimatvänlig asfalt. Gatan fräses upp med start i nästa vecka. Under vecka 25 planeras läggningen av den nya asfaltstypen.

Fotograf: Niclas Ingvarsson

Gatubeläggningen på Syster Jennys väg är sliten och ny asfalt ska läggas i juli. Stadsmiljöavdelningen som planerat och upphandlat asfaltsläggningen väljer i samband med arbetet att introducera en ny, mera klimatvänlig asfaltstyp, kallad asfalt Zero.

Ingår i ordinarie asfaltsprogram

Syster Jennys väg på Fagerängen i Trelleborg är en av de kommunala gator som omfattas av kommunens ordinarie asfaltsprogram för 2024. Efter beslut i kommunfullmäktige satsas i år 16,2 miljoner kronor på programmet, ungefär samma summa som 2023.

I arbetet prioriteras större vägar och gator med större trafikmängder, men programmet omfattar även gång- och cykelbanor i kommunen.

Förnybart bindemedel

Arbetet med fräsning och nyasfaltering av Syster Jennys väg genomförs i vecka 27, första veckan i juli. Upphandlad entreprenör är Skanska, som också står för tillverkningen av den aktuella asfalten.

– Vi vill vara med och vara en del i en utveckling där man arbetar med mera hållbara gatubeläggningar, säger Mikael Bergqvist, gatuingenjör i Trelleborgs kommun. Priset för Zero-asfalten är något högre än för traditionell asfalt, men vi bedömer att det är en ganska liten merkostnad sett till att fördelarna genom lägre miljöpåverkan är stora.

Asfalten som ska läggas är tillverkad i ett asfaltverk som drivs fossilfritt. Produkten består av en hög andel återvunnen asfalt och hålls samman av ett förnybart bindemedel innehållande tallolja – en restprodukt från skogsindustrin. Användningen av tallolja bidrar till att bindemedlet bitumen som utvinns ur fossil råolja kan reduceras.

Eldrivna fordon

– Gammal asfalt som fräses upp tas tillvara, mals ned och blandas i den nya asfaltsmassan vilket betyder att man minskar behovet av att bryta ytterligare sten från täkterna, säger Mikael Bergqvist. Det är i sig en vinst och något som ligger i linje med våra miljö- och hållbarhetsmål.

Asfalteringen av Syster Jennys väg kommer att utföras med eldrivna asfaltsläggare och vältar. På så sätt försvinner även utsläppen av avgaser från traditionella dieseldrivna maskiner.

Bättre arbetsmiljö

– Asfalt har historiskt sett en negativ klimatpåverkan, framför allt genom bindemedlet bitumen och energianvändningen vid tillverkningen. Genom att lägga asfalt Zero som ska ha nettonollutsläpp bidrar vi både till att asfalt återvinns och till att skapa en bättre arbetsmiljö för alla som jobbar med beläggningsarbetet.

Stadsmiljöavdelningen kommer att utvärdera beläggningen men ser inte att egenskaperna eller hållbarheten är annorlunda än hos konventionell asfalt. Stadsmiljöchef Kristoffer Tonning kan tänka sig att asfaltstypen används bredare.

– Denna beställning gör att vi nu är en del i möjliggörandet av att utveckla en mer hållbar asfaltsbeläggning, säger Kristoffer Tonning. Om vi över tid ser att produkten kan ses som likvärdig annan traditionell beläggning, och att större produktionsvolymer skulle ge ett mer fördelaktigt pris, ser vi att man mycket väl helt kan gå över till denna eller motsvarande produkter.

Asfaltsprogrammet 2024