Serviceresekort

Serviceresebiljetten/kortet får du som är beviljad färdtjänst. Detta är till för att användas om du vill resa med den allmänna kollektivtrafiken i Skåne.

Information från Skånetrafiken:
Gällande nytt biljettsystem så vill vi informera om att Skånetrafikens serviceresekunder kommer att få sitt nya serviceresekort först i januari 2020.
Färdtjänstberättigade kunder som redan idag har ett Jojo serviceresekort kan använda det fram till 31 januari. Kunder kommer per automatik få ett nytt kort hemskickat i januari.
Det kommer att fungera i stort på samma sätt som idag. Mer information kommer tillsammans med kortet.
Önskas mer information var vänlig se Skånetrafikens hemsida skanetrafiken.se eller ring kundtjänst serviceresor 0771-77 44 33. Det går också bra att mejla till kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se

Så här gäller din serviceresebiljett/kort

  • Med serviceresebiljetten/kortet reser du med Skånetrafikens bussar och tåg samt med närtrafiken inom Skåne. När du går på bussen blippar du ditt kort mot det svarta fältet på den röda kortläsaren. Håll kortet nära och stilla, tills en grön lampa lyser och en signal hörs. När du åker tåg visar du din biljett för tågvärden.
  • När du ska resa utanför Skåne gäller inte serviceresebiljetten/kortet. Då behöver du köpa till en biljett.
  • Du får alltid ta med dig en ledsagare utan kostnad när du reser med Skånetrafikens bussar och tåg samt med närtrafiken inom Skåne.
  • Kortet är personligt och får inte överlåtas. Tänk på att du måste kunna legitimera dig.
  • Förlorar du kortet, eller om det inte fungerar som det ska, vänligen kontakta då Skånetrafiken serviceresors kundtjänst på telefon 0771-77 44 33, eller mejla till kundtjanstserviceresor@skanetrafiken.se

Vid frågor om Skånetrafikens bussar och tåg ring trafikupplysningen på telefon: 0771-77 77 77. Om du har andra frågor var vänlig kontakta din färdtjänsthandläggare.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för din hjälp!