Information om coronaviruset

Coronaviruset är ett virus. Viruset kan göra så att man blir sjuk.

Coronaviruset och covid-19 är samma sak.

Viruset kommer från Wuhan i Kina och finns nu i Sverige.

Viruset sprids mellan människor.

Många människor blir lite sjuka och andra människor blir mer sjuk eller dör.

Coronaviruset gör så att man kan få hosta, man kan få problem att andas och man kan få feber.

Man ska tvätta händerna för att minska spridningen av coronaviruset.

Man ska inte kramas eller ta i hand med sjuka människor.

Man ska inte resa till platser där många är sjuka i coronavirus. Exempelvis Kina, Hongkong, Iran, Sydkorea, norra Italien eller Österriket.

Om du blir sjuk - stanna hemma! Vänta med att gå till jobbet eller skolan tills du är frisk, och vänta sedan någon dag till.

Om du blir sjuk, undvik att träffa andra människor.

Om du har frågor om coronaviruset så kan du ringa telefonnummer 113 13 eller 1177.

Om du är mycket sjuk så ska du också ringa telefonnummer 1177. Om är jättesjuk så ring telefonnummer 112.

Källor:Vårdguiden 1177 ochFolkhälsomyndigheten

Teckenspråkstolkad information om coronaviruset

Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga i samband med kris eller allvarlig händelse. Krisinformation.se har sammanställt teckenspråkstolkad information om coronaviruset (covid-19)

Klicka här för att komma till Krisinformation.se sammanställning: Teckenspråkstolkad information om covid-19 (coronaviruset)

Hjälpte informationen på den här sidan dig?