Den här nyheten har passerat sitt bäst-före-datum och kan vara inaktuell.

Real Case - entreprenöriellt lärande och digitalisering på Söderslättsgymnasiet

Publicerad:

Vi kan, vill och vågar! Ett av skolans viktiga uppdrag är att samverka med företag och andra aktörer som kan berika verksamheten och integrera den i det omgivande samhället. Real Case innebär att elever genomför ett uppdrag från arbetslivet på riktigt.

Sodalicious
Foto: Dan Paxer Licens: Creative Commons Erkännande Dela lika Sodalicious

Elever från olika gymnasieprogram och olika årskurser, tillsammans med förstelärare och speciallärare Maria Glawe, samverkar med entreprenören och ägaren till Sodalicious. Sodalicious, som drivs av Mattias Lindemann, är en ekologisk läskfabrik i Trelleborg.

Uppdraget ger eleverna möjlighet att lära och utveckla viktiga framtidsförmågor i ett verklighetsnära sammanhang. Det handlar om att vara delaktig och medskapande i Sodalicious företagsprocess och ta fram en ny läsksmak. Arbetsprocessen kännetecknas av kreativt skapande, problemlösning och samarbetslärande.

Under hösten besökte eleverna Sodalicious för att utforska verksamheten och fördjupa entreprenöriellt lärande. Nu träffades de igen för en lärorik workshop på Söderslättsgymnasiet. Eleverna fick inledningsvis delta i läskprovning, därefter en genomgång av Mattias Lindemann och slutligen aktivt elevarbete för att komma vidare i arbetsprocessen. Eleverna kläckte idéer gällande bland annat läsksmaker, design, marknadsföring och release. Framöver blir det ytterligare studiebesök och kreativt arbete i skolmiljön. Eleverna ska till exempelvis få lära sig mer om Storytelling som marknadsföringsverktyg. Till våren presenteras läsken och processen under en releasefest.

Mer finns att läsa på skolbloggen Kreativ design för lärande.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?