Demens

Kommunens demenskoordinator ansvarar för stöd och hjälp i demensfrågor till personer med demenssjukdom och till anhöriga och personal.

Demenskoordinatorn ska även sprida kunskap i demenssjukdomar till kommunens invånare samt ge handledning och utbildning till personal inom den kommunala verksamheten och anhöriga.

Demenskoordinatorn arbetar med följande frågor:

  • kontakt genom individuellt stöd
  • telefonrådgivning och handläggning vid symtom och utredning
  • hembesök
  • information om stödinsatser som kommunen erbjuder vid demenssjukdom
  • utbildning för anhöriga
  • regelbunden handledning - utbildning för kommunens vårdpersonal
  • samverkan med demensombud

Demensombud

Demensombudens uppdrag ska vara i linje med de nationella riktlinjerna för demenssjuka och den lokala värdegrunden.

Demensombuden ska:

  • delta vid demensombudsträffar
  • handleda och inspirera sina arbetskamrater
  • vara en förebild i arbetet med demenssjuka
  • regelbundet förmedla ny information från demensombudsträffar
  • ta tillvara den demenssjukes intresse i alla sammanhang
  • medverka till att alla medarbetare gör de webbaserade ABC- och BPSD-utbildningarna
  • medverka till att minska användandet av lugnande läkemedel
  • inspirera till användandet av bemötandestrategier, aktiviteter och hjälpmedel som behandlingsmetod
  • förmedla information till anhöriga om kommunens utbildningar och stöd
  • påpeka miljöns betydelse för den demenssjuke, (färg - form - säkerhet).

Hjälpte informationen på den här sidan dig?