Socialsekreterare beroende- och vuxenenhet

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.

Arbetsplatsen

På Beroende- och vuxenenheten blir du del av en kompetent och engagerad personalgrupp. Här lägger vi stor vikt vid motivations- och förändringsarbete i utredningsprocessen och vi är stolta över vår välutvecklade vårdkedja för personer med beroendeproblematik. Vi arbetar utifrån ett helhets- och familjeperspektiv med individen i fokus. Vi satsar på kompetensutveckling i linje med de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevård. Handledning tillhandahålls både externt och internt.

Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda. Arbetsplatsen ligger cirka fem minuters gångväg från buss- och pågatågstationen.

Arbetsuppgifter

På Beroende- och vuxenenheten ansvarar du som socialsekreterare självständigt för handläggningen av ärenden under hela processen från aktualisering till avslut. Arbetet innefattar myndighetsutövning enligt SoL och LVM samt yttranden. Du ska utreda, göra bedömningar av lämpligt bistånd och lämna underlag för beslut samt följa upp beviljade behandlingsinsatser. Efter avslutad behandlingsinsats erbjuder vi uppföljningskontakt under ett år. Vi arbetar strukturerat med ASI som utrednings- och bedömningsinstrument. Du kommer att arbeta i nära samverkan med enhetens boendestödjare och alkohol- och drogterapeuter samt övriga kollegor inom Individ- och familjeomsorgen. En stor del av arbetet sker i samverkan med andra aktörer, exempelvis regionens psykiatri- och beroendevård, Arbetsförmedlingen m.fl. I arbetet ingår att bidra till verksamhetens utveckling och komma med förslag på förbättringar.

Kvalifikationer

Vi söker en nyfiken och engagerad medarbetare med socionomexamen. Du ska ha lätt för att skapa kontakt och hållbara relationer och ha en hög samarbetskompetens. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL, LVM och/eller LVU. Vi förutsätter att du är intresserad av missbruks- och beroendefrågor och du bör ha arbetat med vuxna med beroendeproblematik. Ett respektfullt och personligt bemötande av klienter såväl som kollegor och samarbetspartners är viktigt i arbetet hos oss. Som socialsekreterare på Beroende- och vuxenenheten behöver du ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Du behöver även vara ansvarstagande med en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna ramar och ha lätt för att anpassa dig till nya situationer i arbetet. B-körkort är ett krav.

Tillträde

Hösten 2017, enligt överenskommelse

Arbetstid/Varaktighet

Tillsvidareanställning, heltid

Kontaktpersoner

Helen Andersson, enhetschef 0410-73 37 93

Fackliga kontakter

www.trelleborg.se/facket

Sista ansökningsdag

2017-08-27 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Vi kommer att använda oss av löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Ansök om tjänsten i vårt rekryteringssystem

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

HR-avdelningen

Telefon

0410-73 30 00

Besöksadress

Trelleborgs kommun Algatan 13 231 83 Trelleborg

GPS-koordinater

Latitud: 55,3735078 Longitud: 13,1579755

E-post:
: och