Abonnemang och tjänster, avgifter, regler

Här kan du läsa om våra abonnemang och övriga tjänster. Här finns också information om vilka lagar, regler och föreskrifter som styr vår verksamhet. Välkommen att ta del av förslaget till en ny Renhållningsordning.

Har du glömt vilken hämtningsdag du har på ditt avfalls- respektive trädgårdsavfallskärl? Följ länken Mina Sidor och logga in med kundnummer och kod (finns längst upp till höger på fakturan från Tekniska förvaltningen, Trelleborg kommun).

Välkommen att ta del av förslaget till ny Renhållningsordning 2017-2020

Förslaget finner du som pdf-filer på denna webbsida, du kan även besöka utställningsplatserna som finns i Kundtjänst i Rådhuset och på biblioteken i Trelleborg, Anderslöv, Gislöv och Skegrie.

Kortfattat om innehållet i Renhållningsordningen:
Renhållningsordningen består av föreskrifter och avfallsplan för Trelleborgs kommun år 2017-2020.

Avfallsplan Mål och strategier beskriver Trelleborgs kommuns gemensamma målsättningar med inriktning mot minskade avfallsmängder, ökad återvinning och minskad miljöpåverkan.

Bilagor till Avfallsplan består av planeringsunderlag som kortfattat beskriver insamlingssystem, statistik och behandling av avfall i Trelleborgs kommun. Det innehåller även ytterligare bakgrundsinformation till målarbetet (lagstiftning, miljöbedömning och andra mål).

Föreskrifterna anger hur avfallshanteringen i Trelleborgs kommun ska utföras.

Utställningen pågick den 4 juli till den 30 september 2016.

Enligt tidplanen för antagande av Avfallsplan 2017 – 2020 med föreskrifter ska de hanteras av Kommunfullmäktige i december 2016.

Abonnemang brännbart restavfall

Som villa- och fastighetsägare måste du ha ett abonnemang för hämtning av avfall.

Abonnemang matavfall Från och med våren 2013 kommer matavfallsinsamling successivt att införas hos alla flerfamiljsfastigheter i centralorten Trelleborg.
Matavfallsinsamling

Helårsabonnemang En- och tvåfamiljsfastigheter har 14-dagarstömning på kärl i storlekarna 190 liter eller 370 liter alternativt Kärl 1 i det nya insamlingssystemet (370 liter). Verksamheter och flerfamiljsfastigheter har oftast veckotömning på 660 liters kärl eller 370 liter.

Sommarhämtning Har du fritidshus, kan du ha ett så kallat sommarabonnemang. Det innebär att vi tömmer ditt kärl 17 gånger/år med 14-dagars intervall under vecka 11-43 respektive vecka 12-44. Beroende på vilket område din fastighet ligger i hämtas Kärl 2 vecka 11-43, vecka 12-44, vecka 13-45 eller vecka 14-46. Kontakta kundtjänst om du är osäker på ditt hämtningsschema eller logga in på Mina Sidor.

Gemensamt kärl med grannen Har du inte så mycket avfall kan du dela ett abonnemang med närliggande fastighet efter ansökan hos avfalls- och återvinningsavdelningen. Gäller för ett 190 liters kärl med helårstömning respektive för det nya insamlingssystemet för en- och tvåfamiljsfastigheter (2x370 liter).

Extra mycket avfall Om du någon gång har extra mycket avfall utför vi, mot avgift, extra hämtning inom tre dagar efter beställning.

Är fastigheten obebodd? Om huset står obebott på grund av renovering eller endast besöks för tillsyn några enstaka gånger per år, kan tidsbegränsat uppehåll i hämtning av avfall och slam beviljas av tekniska nämnden. Hämta ansökningsblankett under Bygga, Bo & Miljö.

Du ansvarar för sopkärlet som finns på fastigheten Avfallskärlen som sätts ut i kommunen ägs av tekniska förvaltningens avfalls- och återvinningsavdelning. Om kärlet förstörs eller försvinner blir du som fastighetsägare ersättningsskyldig. Tvätta av kärlet vid behov, särskilt under den varma årstiden. Illaluktande avfallskärl är inte trevligt, varken för dig eller för personalen som ska tömma.

Viktigt att veta om avfallshämtningen

  1. Vi tömmer alla dagar, måndag till fredag, även vid helgdag. Avfallskärlet ska stå på hämtplatsen senast klockan 07.00 på tömningsdagen. Försök att ordna en plats så att det alltid är placerat max 3 meter från farbar väg eller fordonets uppställningsplats. Har vi missat att tömma ditt kärl ska du omgående kontakta Kundtjänst och låta kärlet stå kvar på hämtplatsen tills det blivit tömt.
  2. Avfallskärlen ska placeras väl synliga, max 3 meter från farbar väg eller på annan överenskommen plats. Generellt sett ska kärl för hushållsavfall stå med handtaget och hjulen mot gatan/vägen. Men de nya kärlen, med ett tredje hjul, kan stå med lilla hjulet mot gatan/vägen om underlaget är slätt, hårdgjort och utan lutning hela vägen ut till fordonet. Som hårdgjort underlag räknas asfalt, plattor eller liknande. Löst grus, singel och gräs är inte hårdgjort underlag.
  3. Paketera avfallet väl för att undvika att det flyger omkring vid tömningen (gäller kärl för restavfall, för fyrfacksinsamling se "Det nya insamlingssystemet).
  4. Transportvägen måste hålla en viss standard. Ett insamlingsfordon väger ca 18 ton så fri sikt och framkomlighet är av största vikt. Fastighetsägare bör varje år se över växtligheten nära körbanan (träd, buskar, häckar).

Framkomlighet och vändplats för insamlingsfordon

Vändplats för insamlingsfordon (PDF-dokument, 236 kB)

Framkomlighet för insamlingsfordon (PDF-dokument, 1,3 MB)

Avfallshämtning vintertid

Tänk på att du som fastighetsägare är skyldig att hålla vägen fram till avfallskärlet snö- och isfri så att den som hämtar avfallet inte riskerar att skada sig i arbetet. Skotta även bort snövallen efter snöplogen eftersom det är svårt att dra kärlet över vallen och ta bort snö från kärlets lock.

Vinterplacering av avfallskärlet intill farbar väg kan vara bra om möjlighet finns (efter överenskommelse med avfalls- och återvinningsavdelningen).

Om vägen bedömts som inte framkomlig, eller om det inte varit skottat fram till avfallskärlet, gäller att du får förvara avfallet själv till nästa ordinarie hämtning. Sätt då en extra säck bredvid kärlet på tömningsdagen (gäller inte för områden med det nya insamlingssystemet).

Regler och föreskrifter

Kommunen har det övergripande ansvaret för att en renhållningsordning med lokala föreskrifter om avfallshantering och en avfallsplan upprättas. Vi handlägger vissa frågor ur de lokala föreskrifterna om avfallshantering och fastställer avfallstaxan.

Renhållningsordning

Renhållningsordningen är ett lagstadgat verktyg för att styra, utveckla och följa upp kommuners avfallshantering.

Renhållningsordning

Renhållningsordningen antogs av kommunfullmäktige i december 2010 och består av två delar:

Avfallsplan

Lagstiftning inom området förändras stadigt. Regering och riksdag har antagit flera miljömål som berör verksamheten, till exempel vad som klassas som miljöfarligt avfall. Avfalls- och återvinningsavdelningen håller sig ständigt uppdaterad om vad som händer inom området och kan svara på frågor.

Lokala föreskrifter för avfallshantering

  • Hushållsavfall och därmed jämförligt avfall
  • Annat avfall än hushållsavfall
  • Avfall från enskilda avlopp
  • Undantag från renhållningsordningens föreskrifter

Hjälpte informationen på den här sidan dig?